Hej!
Håller på att renovera taket på en sommarstuga. Det är ett pulpettak.
Tanken var att lägga plåt på taket. Men nu har jag börjat fundera på betongpannor istället.
Frågan är vad mina kertobalkar jag använt i taket håller för.
Balkarna är av dimension 45X360mm.
cc mått mellan balkarna 1200mm
Bredd på stugan(spännvidd) 4900mm
Längd på stugan 9550mm
Taklutning 15grader
Snözon 1,5

Ligger råspont på taket, taket ska även isoleras.

Någon som har lite koll på detta, eller som har länk till något beräkningsprogram?

Tack på förhand!
 
Välkommen till Byggahus forum!

Det finns gott om länkar till hållfasthetsdata för Kertobalkar på nätet. T.ex. denna:
https://www.metsawood.com/se/kerto-lvl/Pages/default.aspx
Kertobalkarna har en typbeteckning som man måste känna till för att hitta rätt värden. Det räcker alltså inte med måttuppgifterna. Hållfastheten ligger i samma härad som limträ.
 
Tack för länken.
Ända som står på balkarna är Ultralam aug 2015. Har köpt dom på blocket, så vet ej mer..

Vet att moelven hade ett beräkningsprogram tidigare, där man kunde lägga in sina mått o takvinklar mm, och sen få fram vilka dimensioner som krävs. Hittar dock inte den sidan längre
 
Ultralam är ryska balkar. De har en hemsida med adress ultralam.com. Där finns tekniska uppgifter. Om balkarna saknar typbeteckning kan du alltid räkna dem som tillhörande den svagaste kategorin. Det krävs dock vissa kunskaper i hållfasthetslära för att kunna tolka uppgifterna. Viktskillnaden mellan plåt och betongpannor är inte så stor i förhållande till normala snölaster. Särskilt inte om huset ligger längre norröver. Lertegel är betydligt lättare än betongpannor. Variationen mellan olika tillverkares betongpannor kan vara ganska stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.