L
Jag har skrivit en tråd tidigare idag där jag behövde råd om pelare i trä eller metall nära eldstad. Fick ett väldigt bra förslag (se tråden här: https://www.byggahus.se/forum/threads/pelare-vid-vedspis-trae-eller-metall.433360/) men som innebär att jag måste flytta en bärande bjälke 75 cm längre in mot väggen/mot skorstenen. Frågan är om bärigheten räcker..?? Jag har försökt bli klok på de program som finns, men min grundkunskap håller inte.. :surprised:

En gång i tiden fanns här en vägg, men den har ersatts av en takbjälke och en pelare i rummet, som är placerad 160 cm från höger vägg. Sträckan mellan höger vägg och fram till skorstenen/vänster vägg är 470 cm lång. En bit av väggen finns kvar (75 cm bred). Eftersom den är av trä och inte uppfyller kravet på avståndet mellan eldstad och brandsäker vägg, så vill vi istället för att förstärka med brandskydd ta ner väggen. Det blir också luftigare i köket så.

Vi kommer mura upp en pelare längs murstocken/skorstenen som den nya takbjälken kan vila på (den gamla takbjälken är för kort och måste ersättas).

Vi kommer ta upp golvet, skulle en lina / stenmur /grund inte finnas under den pelaren som min svåger satt upp då köket och rummet brevid slogs ihop, pallrar jag upp sten i torpargrunden just där för att skapa mer bärighet, men jag utgår ifrån att en lina redan finns som stöd under.

Jag lägger upp fler bilder nedan, här är en skiss av köket uppifrån. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med beräkningen eller tips på var jag hittar information som även en icke byggmästare kan förstå :cool:
 
  • Skiss av kök med planlösning som visar vedspis, skorsten, befintlig och ny pelare samt bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Bilder från köket med pelare och trävägg som vi vill riva och ersätta med en ny längre takbjälke som kommer vila på en uppmurad pelare vid murstocken/ skorstenen
 
  • Kök med synliga träpelare och takbjälkar före renovering, inklusive byggmaterial och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med synlig träpelare och takbjälkar samt en murad öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett kök under renovering med en träpelare, vit kakelvägg och en äldre vedspis intill en murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökets hörn med trävägg och takbjälkar, tecken på slitage och planerad renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med träpelare och väggar nära en gammal vit spis bredvid en murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man kunna räkna på balkdimensioner behöver man veta mått, vad som finns på våningen ovanför, hur takkonstruktionen ser ut och vilken snözon huset tillhör. Pelaren tror jag är en dekoration.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Det är ett gammalt hus och har en klassisk timmervägg med bjälkar i taket som man byggde på den tiden (200 år gammalt). Taklutningen är stark, uppskattar runt 30°, det ligger plåt på taket. Vi bor i snözon 2 (södra öland).

Pelaren är ful som stryk men ska ha en bärande funktion, så var tanken iaf. Den är inte ditsatt av oss, men vi tänker ersätta den med en annan just på den punkten den befinner sig idag. Den kommer inte störa avsevärt då den blir en naturlig avdelare vid köksbordet.

Övervåningen är en normal övervåning med bostadsyta. Huset fortsätter i samma mått åt väster med två sektioner till. Dels är huset tillbyggt under tidens gång, men just köket är orginal. I torpargrunden finns linor under alla väggar av betydelse, den är torr och fin utan skador. Köket har dessutom fått nytt bjälklag under en renovering för ca 20 år sedan.

Jag är intresserad av att hitta gamla bjälkar, vet någon var man kan få tag på sådant? Vi har skog, möjligheten kanske finns att fälla ett träd och ta det till sågverket och få det tillsågat..? Eller måste trä ligga och torka länge innan det används..? Kan också känna att man inte kan få allt här i världen och kan nöja mig med en vanlig fyrkantig bjälke... vi har fullt upp med annat i huset och kan inte lägga allt för mycket tid och möda på minsta detalj.

Har skrivit mått i cm.
 
  • Ritning av kök i gammalt hus med måttangivelser, tjock pelare, vedspis, skorsten och taklutning indikerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag försöker hålla mig kort, annars blir det lätt en roman när det gäller gamla hus. Fråga istället. Man kan inte alltid applicera moderna tankesätt på så gamla hus. Konstruktionen är ofta överdimensionerad men ändå lite svajig. Det enklaste sättet att få tag på en bjälke med rejäla mått som passar in utseendemässigt är att gå på limträ. I så fall kan du välja en balk som går hela vägen (510 cm) och som inte behöver någon pelare. Ur konstruktionssynpunkt är det inte idealiskt med pelare som inte står mitt på. I Småland finns det nog hur många sågar som helst som kan såga stora dimensioner. Har du egen skog och kan fälla en gammal gran eller fura så kan det bli mycket bra virke. Byggnadsvirke behöver inte vara snickeritorrt. Det räcker med en ganska kort tids lagring regnskyddat efter sågning. Du kan alltid titta in på Capellagården i Vickleby och fråga om de känner till någon bra såg. Om takkonstruktionen består av längsgående åsar (så att taket inte belastar balken) så bör en limträbalk vara minst 140x315 mm. En balk av vanligt virke av hög kvalitet (tätt, rakt och lite kvistar) bör var minst 150x330 mm. Detta är gissningar med ledning av de mått du har angett och hur jag tror att övervåningen ser ut. De bör kontrolleras mot verkligheten. Bjälkar ska helst inte vara kvadratiska i genomskärning utan smala och höga. Då blir de mycket styvare.
 
  • Gilla
LyckansHus
  • Laddar…
L
Tusen tack för utförligt svar! Vi har lite saker att fundera på nu :) Eventuellt återkommer jag...

Då vi har väldigt lågt i tak är det inte möjligt med en balk med måtten på bjälkarna du angivit. Det är bara 2,07 meter i takhöjd, en gammal gård med ett 200-årigt bostadshus som delvis byggts till under åren. Jag känner till det där med att kvadratiska är sämre. Vi kommer lägga in fler reglar på övervåningen som vilar på ytterväggarna (timmer), det rummet har ingen mellanvägg, nu är det 90 cc mellan bjälkarna, vi lägger till så det blir 45 cc. Det borde förbättra hela barigheten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.