Husbygge på gång, planen är bergvärme och FTX. Varför? Det är en annan tråd.

Frågan lyder, VVS återförsäljarnas program, som beräknar hur stor VP man ska ha, korrigerar detta program för ventilationstyp?
Dvs, med roterande värmeväxlare kan man kanske få en årsmedelverkningsgrad på ventilationen på c:a 75% jämfört med ren frånluft som då inte ger nåt.

Någon VVS'are som vet?
 
Redigerat:
Det finns ett program på Webben där du själv kan räkna på ett hus med både ventilationsvärmeväxlare och värmepump samtidigt. (Även om detta är en ovanlig kombination). Man får då göra en beräkning för varje värmepump som man kan tänka sig och jämföra husets energianvändning för de olika beräkningsfallen.
Se länktips under forum http://www.byggahus.se/forum/isoler...ekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html

Välj Energibalansberäkning, BBR

Alternativt: Räkna ut husets effektbehov och satsa på en VP som ger mer än hälften av denna effekt vid den kallaste utetemperaturen. Nuförtiden får man ju inte ha så hög effekt i nya elvärmda hus, säger kommunen. Så det gäller att passningsräkna lite. :S
 
Mitt bygglov gick genom före årsskiftet, vilket innebär att jag får bygga på övergången... Så jag får ha större effekt än 5kw+kvm påslaget...

Men jag kommer att låta en firma räkna på storleksbehovet av VP, oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.