Inglasat uterum eller altan?

  • Altan på trädäck

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    9
Hej! Har länge gått och velat om vi ska bygga ett trädäck till en liten uteplats, eller göra som det från början var tänkt när vi byggde huset, att gjuta en platta och skapa ett uterum.
Användningen är middags och kvällsmys i någon typ av mer launch utemöbler då kvällssolen kommer här vid 19-tiden. Man har utgång hit från köket så jag tänker även att det är här man går ut och grillar.
Vi sitter redan i dag här en del på gruset när det är för varmt i solen på vår stora uteplats på baksidan.
Vad säger ni, hur hade ni gjort i ordning denna plats på bästa sätt? Jag har både brist på fantasi och beslutsångest kring detta.
 
  • Grått hus med öppen grusbelagd uteplats och grönt gräs, potentiell plats för trädäck eller uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad yta vid husets hörn med gräsmatta och lekplats inklusive gungställning och studsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av bottenvåningen i ett hus, med markerad uteplats vid köksutgången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av grått hus med grusyta och gräsmatta, lämplig för trädäck eller uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Inglasat uterum ända fram till hörnan på huset. Vanligaste storleken på uterum är tydligen 20 m2, så sikta på nåt sånt
Eventuellt altan utanför det?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Inglasat uterum ända fram till hörnan på huset. Vanligaste storleken på uterum är tydligen 20 m2, så sikta på nåt sånt
Eventuellt altan utanför det?
Tack för svar! Ja det får bli hela vägen ut till hörnan, så det blir någon plats där inne. 20 kvm kommer jag inte upp i tror jag, men väl ca 16.
 
Åsa Lund
Gör även om den märkliga dragningen av stupröret i samma veva
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Gör även om den märkliga dragningen av stupröret i samma veva
Japp, det står provisoriskt helt löst i väntan på detta.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Är det solljus där någon gång? inte på bilderna i alla fall.
Men kul med fönstren på gaveln, som fastän de ligger i skugga har markiserna nerfällda.
Ni pysslar inte med något ljusskyggt? Odling?
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det solljus där någon gång?
Läs trådstarten en gång till.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Läs trådstarten en gång till.
Varför då?
Det blir väl inte ljusare för att jag läser om.
Varför är markiserna nerfällda, för att man inte gillar ljus?

PS
För övrigt hade jag nog hellre lagt altanen/uterummet på andra sidan, uppe i vinkeln mellan vardagsrum/sovrum.
Så at man kan få sol under lite större del av dagen.
Tänk på att småttingarna i familjen ofta har läggdags före kl sju på kvällen.
 
Redigerat:
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför då?
För att det står:
Vispen74 Vispen74 skrev:
då kvällssolen kommer här vid 19-tiden.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att det står:
Exakt :)
För att förtydliga:
Jo, på gaveln kommer solen mitt på dagen och stannar resten av dagen och kvällen (därför markiser ...duh!) och på framsidan där denna kvälls-plats är tänkt, vid 19-tiden. Bilden är tagen på förmiddagen. Vi har en stor uteplats på baksidan med stora matbord, så denna plats kommer vara för att få skugga på dagen, och mys i kvällssolen om det nu var otydligt i första posten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.