Hej.
Denna sommaren har frestat både brunnen och mina nerver.
Köpte en vattenpump, som tyvärr bara har varit problem. Jag är en glad amatör som gärna provar och frågar mig fram. Men nu är tålamodet slut. Jag har googlat och plöjt instruktionsvideos hela sommaren utan att få resultat.
Mitt problem är att vattenpumpen inte suger vatten. Om den suger så gör den det i 1-3 sekunder sen slutar den.

Någon som har en tanke på vad jag gör för fel?
Nedan är en lista på vad som är kopplat.

Suglängd ca 5m
Sughöjd 1m
Trycklängd 7m
Tryckhöjd 1-2m

Pump
https://www.hylte-lantman.com/briggsstratton-vattenpump-elite-wp3-65

Bottenventil
https://duab.se/skog-tradgard/vatte...-qB4u80BslrZOIGzcMCmr1ZtPG0tZ4wRoCT5YQAvD_BwE

sugslang ca 5m
https://www.hylte-lantman.com/duab-...2SsACBH9F6bfI_2X4JVXWUTfnqAXUEHBoCgtgQAvD_BwE

Tryckslang ca 7m
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-bran...OLgyzlchmkLZBY1U8ZwqQsnpgiFdt9VBoCPuIQAvD_BwE-
 
Felsökningslista för småpumpar:

Fyller du pumphuset med vatten innan du startar den?

Vad har du kopplat på utgången när du startar den? Är det för tätt eller för stort motstånd på utgången så kommer inte luften som sugs ut från sugslangen ut ur pumphuset. Prova att starta den utan slang på trycksidan.

Är det högpunkter på sugslangen? Lägg sugslangen med jämt fall!

Är sugslangen tät?

Är sugslangen tillräckligt långt ner i vattnet så den inte suger luft från ytan?
 
  • Gilla
Siggaboda
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Felsökningslista för småpumpar:

Fyller du pumphuset med vatten innan du startar den?

Vad har du kopplat på utgången när du startar den? Är det för tätt eller för stort motstånd på utgången så kommer inte luften som sugs ut från sugslangen ut ur pumphuset. Prova att starta den utan slang på trycksidan.

Är det högpunkter på sugslangen? Lägg sugslangen med jämt fall!

Är sugslangen tät?

Är sugslangen tillräckligt långt ner i vattnet så den inte suger luft från ytan?

Pumphuset fylls även sugslangen.