Hej.
Denna sommaren har frestat både brunnen och mina nerver.
Köpte en vattenpump, som tyvärr bara har varit problem. Jag är en glad amatör som gärna provar och frågar mig fram. Men nu är tålamodet slut. Jag har googlat och plöjt instruktionsvideos hela sommaren utan att få resultat.
Mitt problem är att vattenpumpen inte suger vatten. Om den suger så gör den det i 1-3 sekunder sen slutar den.

Någon som har en tanke på vad jag gör för fel?
Nedan är en lista på vad som är kopplat.

Suglängd ca 5m
Sughöjd 1m
Trycklängd 7m
Tryckhöjd 1-2m

Pump
https://www.hylte-lantman.com/briggsstratton-vattenpump-elite-wp3-65

Bottenventil
https://duab.se/skog-tradgard/vatte...-qB4u80BslrZOIGzcMCmr1ZtPG0tZ4wRoCT5YQAvD_BwE

sugslang ca 5m
https://www.hylte-lantman.com/duab-...2SsACBH9F6bfI_2X4JVXWUTfnqAXUEHBoCgtgQAvD_BwE

Tryckslang ca 7m
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-bran...OLgyzlchmkLZBY1U8ZwqQsnpgiFdt9VBoCPuIQAvD_BwE-
 
Felsökningslista för småpumpar:

Fyller du pumphuset med vatten innan du startar den?

Vad har du kopplat på utgången när du startar den? Är det för tätt eller för stort motstånd på utgången så kommer inte luften som sugs ut från sugslangen ut ur pumphuset. Prova att starta den utan slang på trycksidan.

Är det högpunkter på sugslangen? Lägg sugslangen med jämt fall!

Är sugslangen tät?

Är sugslangen tillräckligt långt ner i vattnet så den inte suger luft från ytan?
 
  • Gilla
Siggaboda
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Felsökningslista för småpumpar:

Fyller du pumphuset med vatten innan du startar den?

Vad har du kopplat på utgången när du startar den? Är det för tätt eller för stort motstånd på utgången så kommer inte luften som sugs ut från sugslangen ut ur pumphuset. Prova att starta den utan slang på trycksidan.

Är det högpunkter på sugslangen? Lägg sugslangen med jämt fall!

Är sugslangen tät?

Är sugslangen tillräckligt långt ner i vattnet så den inte suger luft från ytan?

Pumphuset fylls även sugslangen.

Jag har inte provat att köra utan slang på trycksidan. Dock är den inte särskilt tät, det är luft inne i slangen. Men jag testar att köra utan i morgon.

Nej inga direkt höjdpunkter.

Jag uppfattar slangen som tät har fyllt den med vatten och det rinner inte ut något. Kanske enstaka droppar men kan det göra skillnad?

Slangen ligger på ca 50-70cm djup.

Tack för svar. Ska försöka filma imorgon.
 
Min erfarenhet är att även mycket små läckor på sugsidan kan ställa till det mycket
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Min erfarenhet är att även mycket små läckor på sugsidan kan ställa till det mycket
ska dubbelkolla allt i morgon när jag provkör.
 
Då ska vi se.
Jag har gjort som ni sa och det funkade alldeles utmärkt.
Jag letade läckor på sugsidan och lyckade hitta den. En sprucken packning.

Nu har jag en ny fråga.
Finns det någon sugslang som är styvare?
Den jag har idag drar ihop sig som ett dragspel, från ca 5m till 2.
 
F
Siggaboda Siggaboda skrev:
Då ska vi se.
Jag har gjort som ni sa och det funkade alldeles utmärkt.
Jag letade läckor på sugsidan och lyckade hitta den. En sprucken packning.

Nu har jag en ny fråga.
Finns det någon sugslang som är styvare?
Den jag har idag drar ihop sig som ett dragspel, från ca 5m till 2.
Du bör ha en styv sugslang - typ PEM.
På vilken höjd över vattenytan är pumpen placerad - ungefär?
 
F frasen_36 skrev:
Du bör ha en styv sugslang - typ PEM.
På vilken höjd över vattenytan är pumpen placerad - ungefär?
Jag har 2IBC-tankar på ett släp, lite bevattning av plantering, blommor, gräsmatta & fylla pool/badtunna.

Höjden är kanske max 1m. Vill ju ha en flexibel slang då jag vill kunna transportera den lite smidigt.
 
F
Siggaboda Siggaboda skrev:
Jag har 2IBC-tankar på ett släp, lite bevattning av plantering, blommor, gräsmatta & fylla pool/badtunna.

Höjden är kanske max 1m. Vill ju ha en flexibel slang då jag vill kunna transportera den lite smidigt.
Kanske svårt att undvika att en flexibel sugslang drar ihop sig.
 
F frasen_36 skrev:
Kanske svårt att undvika att en flexibel sugslang drar ihop sig.

Jag har en plan. Ska se om den funkar imorgon när jag hämtar vatten. Isf lägger jag upp en bild här.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.