galento
Har hört detta om OK men nu var en bekant på Ingo och
använde sitt kreditkort för köp av drivmedel för ca 210 kr.

Men...på kontot reserverades det ett belopp på1200 kr som
skulle betalas tillbaka 5 dagar senare ?? :thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Vilket skojeri :mad::mad::mad:
 
Då har något blivit fel. Reservationen ska släppa så fort transaktionen är genomförd.
 
galento
Ja det verkar vara lite krångel,en annan bekant tankade på Preem och när hon sen skulle betala mat hon handlat fanns inga pengar på kontot.
 
Men så länge Koppartrans sköter sig, så klarar det sig väl.;)
 
Eller så skaffar man tankkort.
 
galento
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Men så länge Koppartrans sköter sig, så klarar det sig väl.;)
Jajamensan :D:D . Ja man kan ju använda andra kort istället isåfall.
 
galento
Tack för länken,intressant men tyvärr var artikeln låst
och kunde inte läsas.
Men du kanske kan kopiera in det här ??

Här rekommenderas man kontakta sin bank om
man får stora reserverade belopp på kortet

http://www.din-x.se/3289-2/

PS.
Personen i mitt första inlägg hade kontaktat banken ( som är kopplad till Swedbank ) och de hade meddelat att beloppet skulle återbetalas efter 5 dagar.
 
Redigerat:
galento galento skrev:
Tack för länken,intressant men tyvärr var artikeln låst
och kunde inte läsas.
Men du kanske kan kopiera in det här ??

Här rekommenderas man kontakta sin bank om
man får stora reserverade belopp på kortet

[länk]

PS.
Personen i mitt första inlägg hade kontaktat banken ( som är kopplad till Swedbank ) och de hade meddelat att beloppet skulle återbetalas efter 5 dagar.
Ok, sorry, visar delar av artikeln,
"Jonathan Stara hos Visa förklarar att det är kortinnehavarens bank som gör reserveringen av beloppet.

– Så snart tankningen är färdig ska beloppet släppas, säger han.

Han förklarar att olika tekniska lösningar hos bankerna har gjort det här problematiskt.

– Kunderna får vända sig till banken; det är den som låser pengarna, fortsätter han"
 
Det bästa är nog att ha ett separat kort på OKQ8 etc
 
Det är ju besinbolaget som begär reserveringen.
 
galento
D Daniel 109 skrev:
Det är ju besinbolaget som begär reserveringen.
Helt otroligt dumt är det i alla fall :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
Tja, jag minns ju med glädje den gamla goda tiden, när man som fattig motorburen ungdom passade på några dagar innan lön och tog ut de sista hundralapparna man hade, och tankade bilen full på en obemannad tapp... Så lånade man pengarna till soppa tilll man fick lön, och hade råd med hemkört och slödricka även den helgen....
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju besinbolaget som begär reserveringen
Det är inte bensinbolagen utan kortföretagen, Visa och Mastercard, som begär reserveringen.

När man tankar en bil med ett kort direkt i en obemannad pump så vet ju inte kortföretagen hur mycket pengar som man kommer tanka för innan man har tankat klart, alltså hur mycket pengar som det behöver finnas på kontot för att kunna genomföra köpet.

Om man tankar med en kassapump så uppstår inte det här problemet för då går man ju in och betalar efteråt, och då kan kassörskan neka dig köpet om kortet inte har täckning. Utan problemet förekommer bara när man använder kortet direkt i pumpen. Tidigare så "provbelastade" man kortet med en krona för att försäkra sig att kortet har täckning, men då finns ju risken att kortets konto har mer än en krona på sig men mindre än det belopp som man tankar för. Därför "provbelastar" kortföretagen istället kortet med det maximala belopp som man kan tänkas tanka för, 1500 kr i Sverige.

Jag brukar tillbringa somrarna i Finland, och där får man när man använder kortet välja själv vilket belopp som kortet ska "provbelastas" med, 10, 20, 40, 60, 80 eller 100 EUR tror jag alternativen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.