När jag köpte min gräsklippare begagnat ingick en dunk bensin. Jag glömde fråga vad det var för bensin som tankades. Spelar det någon roll vilken bensin jag fyller på med? Kan jag tanka 95oktan?
 
En vanlig briggs motor går bra på 95 oktan eller aspen om man hellre vill det.
 
  • Gilla
sixsason
  • Laddar…
harry73
Min honda gräsklippare har tvåtaktsmotor, och då behöver bensinen blandas med tvåtaktsolja.
Antkngen direkt i tanken eller genom en separat oljetank, då fixar motorn blandningen själv.
Vad har du för gräsklippare? Bild?
 
För gräsklipparens del precis vad som helst bara det är bensin. Om du tankar alkylatbensin som finns på dunk i många butiker så luktar det inte lika mycket när du kör den.

En liten brasklapp är om gräsklipparen skulle ha tvåtaktsmotor. Då måste det vara oljeblandad bensin. Tvåtaktsmotor på gräsklippare är inte så vanligt, men det finns.
 
  • Gilla
Sebastian Törnert
  • Laddar…
harry73 skrev:
Min honda gräsklippare har tvåtaktsmotor, och då behöver bensinen blandas med tvåtaktsolja.
Antkngen direkt i tanken eller genom en separat oljetank, då fixar motorn blandningen själv.
Vad har du för gräsklippare? Bild?
Visste inte ens att Honda gjorde 2 taktare och absolut inte till gräsklippare men där ser man.
 
Membran etc i förgasaren gillar alkylatbensin.....
 
  • Gilla
Milo2013
  • Laddar…
galento
MathiasS skrev:
Membran etc i förgasaren gillar alkylatbensin.....
Ja många nyare klippare har ju förgasare gjord av plast :cool:
 
Jag förstår det som att något membran far illa av vanlig bensin över vintern men också att trånga passager i förgasaren sätts igen av skräp i vanlig bensin. Vet inte hur en "modern" gräsklipparförgasare är konstruerad så jag kan inte ha någon uppfattning om riktigheten i detta.
 
galento
Ja att membranet kan gå sönder är nog ganska känt,har fått byta ett par stycken själv.
 
A
För att undvika bekymmer ska man använda 98 oktan eller alkylat.
Hållbarheten på 95 oktan är under all kritik, det bildas små gelebollar i tank/förgasare och förr eller senare ställer de till bekymmer.

Många använder 95 utan problem (för tillfället ;) ) men risken för problem är större med den, utan tvekan.
 
harry73
smurfen72 skrev:
Visste inte ens att Honda gjorde 2 taktare och absolut inte till gräsklippare men där ser man.
Jag blir väldig osäker just nu, men är det en 4taktare, då har den 2taktsolja som motorolja :surprised:
 
Fast om det är 2 eller 4-takt är ju ändå ganska lätt att avgöra.... Min röst går till 4-takt om det är en klippare från detta decennium, 2-takt måste ju anses va ganska udda.
 
harry73
Det skulle förklara varför jag inte behöver fylla på olja, men jag har i alla år trod att det var en 2taktare och sen tyckt att det inte var så intressant att jag behövde fundera mer över det :)
 
Då blir nog tipset att efter du säkerställt att det är 4-takt så byter du oljan i den mot motorolja.
 
harry73
Klipparen är från 08 så det räknas som förra decenniet tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.