Hej!

Nybliven husägare, och stora delar av uteplatsen är belagd med byasten.

Jag börja lite smått idag med högtryckstvätten för att rengöra plattorna plus ta bort ogräs mellan plattorna. Tanken är att rensa allt i dagarna och sedan lägga på något medel mot ogräs och sedan lägga ut fogsand.

Men gällande ogräsmedlet, känns som var man än läser så är det väl inget medel som står emot ogräs super bra? Men om man skulle råka spilla lite bensin? Tror ni det blir märken på plattorna i sig om man missar springorna? Bensin lär ju hålla borta allt som heter ogräs.
Tacksam för svar, och jag har givetvis koll på att bensin inte är miljövänligt,
 
R RavenRib skrev:
Hej!

Nybliven husägare, och stora delar av uteplatsen är belagd med byasten.

Jag börja lite smått idag med högtryckstvätten för att rengöra plattorna plus ta bort ogräs mellan plattorna. Tanken är att rensa allt i dagarna och sedan lägga på något medel mot ogräs och sedan lägga ut fogsand.

Men gällande ogräsmedlet, känns som var man än läser så är det väl inget medel som står emot ogräs super bra? Men om man skulle råka spilla lite bensin? Tror ni det blir märken på plattorna i sig om man missar springorna? Bensin lär ju hålla borta allt som heter ogräs.
Tacksam för svar, och jag har givetvis koll på att bensin inte är miljövänligt,
Borde vara lättare att bränna bort ogräset med gasol
 
skoge skoge skrev:
Borde vara lättare att bränna bort ogräset med gasol
Ogräset försvinner faktiskt på en bråkdel när man köttar högtrycken från 1cm, jag har sånt stänkskydd som gör att det inte stänker. Så faktiskt riktigt bra.
 
  • Högtryckstvättens stänkskydd med genomskinligt övre skydd och svarta borstar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag spillde bensin när jag fyllde på gräsklipparen och det blev en brun fläck resten av sommaren. Får se om gräset tar sig i år. Men ogräsmedel är väl snart billigare än bensin.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag spillde bensin när jag fyllde på gräsklipparen och det blev en brun fläck resten av sommaren. Får se om gräset tar sig i år. Men ogräsmedel är väl snart billigare än bensin.
Men du spillde de på gräset? Inte på plattorna?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag spillde bensin när jag fyllde på gräsklipparen och det blev en brun fläck resten av sommaren. Får se om gräset tar sig i år. Men ogräsmedel är väl snart billigare än bensin.
R RavenRib skrev:
Men du spillde de på gräset? Inte på plattorna?
Ogärsmedel kostar 650kr för 5 liter. Så dyrt är ju inte soppan än
 
Bensin dunstar inom några minuter så det mesta skadar miljön nån annanstans.
 
B Bjober skrev:
Bensin dunstar inom några minuter så det mesta skadar miljön nån annanstans.
Menar du att det försvinner från plattorna? Men det borde jo göra nytta för ogräset?
 
R RavenRib skrev:
Ogärsmedel kostar 650kr för 5 liter. Så dyrt är ju inte soppan än
Jem& fix 279 kr för 5 liter. Om du inte har en herrgård utan lite gångar så räcker dunken i 2 år.
Eller så hjälper du till att förgifta grundvattnet för att du är snål.
 
R Rkarlsson skrev:
Jem& fix 279 kr för 5 liter. Om du inte har en herrgård utan lite gångar så räcker dunken i 2 år.
Eller så hjälper du till att förgifta grundvattnet för att du är snål.
Handlar inte om snålhet, mer att slippa rensa plattorna hela tiden. Min båt dricker 250l i timmen, och här kanske jag behöver lägga ut 2-3liter på 1-2 år.
 
R RavenRib skrev:
Menar du att det försvinner från plattorna? Men det borde jo göra nytta för ogräset?
Jag menar att det finns bättre produkter än bensin att hälla på ogräset. Bensin kan ge fläckar på stenplattor, men som sagt, det mesta dunstar bort till ingen nytta.
 
B Bjober skrev:
Jag menar att det finns bättre produkter än bensin att hälla på ogräset. Bensin kan ge fläckar på stenplattor, men som sagt, det mesta dunstar bort till ingen nytta.
Förstår, jag hade bara hört att bensin skulle vara super. Sen förstår jag också att det är som att svära i kyrkan att säga att man häller ut bensin i trädgården i dessa tider.
 
R RavenRib skrev:
Handlar inte om snålhet, mer att slippa rensa plattorna hela tiden. Min båt dricker 250l i timmen, och här kanske jag behöver lägga ut 2-3liter på 1-2 år.
Men har du flera 100 kvadrat plattor? använder ogräsmedel 2-3 ggr per år och minimalt. Sen kör jag med högtryck för att tvätta av plattorna.
Häller du ut bensin/diesel i havet? Ganska dumt att hälla ut miljöfarliga bränslen i grundvattnet i onödan. Antingen är de ju snålhet eller lathet.

Kommer någon sen på dig så kan det ju bli ganska tråkig sanering =)
 
Salt med jod och vattna på det eller ogräsättika/ogräsnix.

Själv kör jag med ogräsättika några ggr per säsong mellan plattorna och det lilla som kommer upp mellan gångerna drar jag upp på nolltid.
 
Salt nöter dock en del på plattor kan tilläggas. Så ogräsättika är att föredra. Applicera med tryckspruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.