Byggde en attefallare i byggtimmer förra året. Målade två lager med roslagsmahogny. Nu ser den för jäklig ut, svartmögel över det mesta. Verkar gå att tvätta bort den, så funderar på ett lager till, men med en skvätt bensaltensid i.

några åsikter eller tips om annan metod. Ligger precis vid havet, så alla hus får ganska mycket påväxt, men detta var mycket och fort.....
 
Claes Sörmland
Jag undrar om bensaltensid inte kommer att inaktiveras av linoljan i roslagsmahognyn. Bensaltensid består nämligen av en hydrofob fettsyrasvans och ett positivt laddat huvud. Den hoppar in i membranen hos mikroberna så att de dör. Men linoljan har en motsvarande hydrofob svans med ett negativt laddat huvud. D v s den är helt kemiskt komplementär med bensaltensid och kommer att binda till den och neutralisera den.

Men i slutändan är det en empirisk fråga.
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Ok, men hur slipper jag möglet. Finns det ngt knep för att slippa den svarta påväxten?

MVH//Larsa
 
Hur gick det?
Testade du bensaltensid i roslagsmahogny och hur blev i så fall resultatet?
 
Jag läste någonstans att det finns de som blandar bensaltensid i vanlig linoljefärg avsedd för utomhusbruk. Menar ni att det inte skulle fungera alltså?
 
Jag provade aldrig. Om ngn har erfarenhet så berätta gärna
 
Claes Sörmland
P Per i Hamrånge skrev:
Jag läste någonstans att det finns de som blandar bensaltensid i vanlig linoljefärg avsedd för utomhusbruk. Menar ni att det inte skulle fungera alltså?
Det finns kemiska argument mot att det skulle fungera. Men vi talar om sörjor av organiska ämnen här och inte om två rena kemikalier som blandas i ett provrör. Det gör det ganska svårt att förutspå hur mycket fritt bensaltensid som kommer att finnas tillgängligt efter att geggan har torkat.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Jag använde roslagsmahogny med bensaltensid i till ett nylagt altangolv(miljöpartisterna som läser sitter väl och skakar nu) sensommaren ifjol. Det är nu angripet av svartmögel och träet är blånerat på sina ställen.

Till linoljefärg och slamfärg tillsätter jag också bensaltensid och i fallet med slamfärg är jag övertygad att det fungerar. Slamfärgen brukade alltid snabbt angripas av svartmögel efter en säsong eller så.

Linoljefärgerna har varit exponerade för kort tid för att veta om det fungerar.

Mycket möjligt att linoljefärg med större andel linolja än i slamfärg gör att bensaltensid inte verkar som fungicid, precis som det nämns ovan i tråden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vilket blandningsförhållande använde du dig av när det gäller RM och Bensaltensid?
 
G Gabbe1 skrev:
Vilket blandningsförhållande använde du dig av när det gäller RM och Bensaltensid?
3ml per liter kör jag oftast med. Jag tror att detta är rekommendationen enligt bruksanvisningen. Till färg har jag ibland tagit i mera.

Ett annat alternativ jag funderat på är att spraya på bensaltensid utspätt i vatten efter att en yta är behandlad med olja eller färg. Kanske då får upprepa behandlingen med jämna mellanrum.

Om tio år visar det sig säkert att bensaltensid var det farligaste ämne människan har tillverkat. Men va fan, vi hade i alla fall kul under tiden. Mycket roligare än de grønne slagtere:)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.