Vi ska bygga en mur runt tomten och har/hade bestämt oss för Benders Megawall. Nu har vi hört från flera håll om problem med just denna mur bla. kan stenarna skilja så mycket måttmässigt sinemellan att det blir problem vid läggningen. Vi har pratat med Benders direkt , men de säger att de har HAFT problem med detta för 4-5 år sedan , men nu ska det vara OK. Den tillåtna toleransen är dock max 4 mm och det blir ju en skillnad ....eller märks inte detta ?
Har nån erfarenhet av att bygga denna mur, har hört nåt eller liknande så tar vi tacksamt emot alla synpunkter innan beställningen ska göras ( denna vecka! )
 
Hej

Har just byggt en 30 meters 1,2 meter hög mur med denna sten och har inte haft problem

Tungt var det dock
 
OK, tack för det. Lite lugnande besked :) Var din mur helt rak eller använde du deras radie-stenar också?
 
ImageUploadedByTapatalk1334211195.411614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1334211252.427445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag svängde max man kunde utan radie stenar

Ger rätt bra svängar i alla fall

Tog några sunkiga bilder genom fönstret
 
Tack för bilderna! Vi har bestämt oss för denna mur nu.
Tack för ditt snabba svar på mitt inlägg också, det var till stor hjälp!
 
Glad att kunna hjälpa till
 
Jag har köpt megawall-stenar på blocket och därmed fått sten från många olika leveranser. Det handlar om cirka 250 sten tror jag. Sett till yttermåtten har jag inte hittat några avvikelser, däremot kan framsidan bli rätt olika beroende på hur dom knäcks. Just därför är det viktigt att blanda stenar från olika pallar för sätter man ett "stenpar" bredvid varandra kan skillnaden i utstick på framsidan bli väldigt stor. På pallen ligger stenarna i "par".
 
Gjorde en sån mur förra sommaren och är väldigt nöjd... Gjorde fem varv hög och ca 30 meter med ett 90graders hörn. Den har iaf klarat vintern galant utan att den börjat röra på sig.
Väldigt snabb och smidig att lägga ut, men tungt...
 
Får man fråga vad muren på bilden kostat materialmässigt? Vi skulle behöva bygga mur men det känns som att en så "tråkig" del av tomten är ganska kostsam :( Tips någon?
 
hade varit kul med lite fler bilder, från Er andra. Frågan; hur gör ni sulan? Att gräva 70-90 cm ner, och fylla med betong kostar en hel del med, eller de kanske bara ställs direkt på backen?
 
Min står på betong... Annars finns det rätt så bra beskrivningar på hemsidan hur man ska göra med allt...

La med några bilder....
 
  • DSC00230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00203.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00241.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut, carlbanan, mycket jobb. Jo jag kollade hemsidan, jo det gick utan en sula, blocken låser varann, men där var en hel del jobb med det ändå.
 
Det tog ca 7 timmar för två man att lägga ut det där... Totalt fem pall med sten.
 
tänk på att isolera underifrån och bakifrån....lägg ev dränering och efter några
rader är lagda så kan man "klämma" fast markduk och använda som jord
ankare...så man inte blir besviken efter några år:). det finns en snygg topp-sten
som man kan lägga in en ljusslinga i, blir riktigt snyggt.
//
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.