Hej!

Önskar få bekräftelse på att vi tänkt rätt

Ritning av badrum med mått, inklusive WC, dusch, handfat och indikationer för tänkta spotlights och befintlig belysning.

Vi önskar ersätta en uschlig plast-lampa som sitter i takets mitt i detta badrum till spotlights. Vi tänker Malmbergs spottar samt ett Malmbergs drivdon. Det finns även en lysrörsarmatur i spegelskåpet ovanför handfatet. Det finns en kronbrytare idag som styr båda lamporna. Frågorna är följande

1) Vilken spott är bäst? Vi väljer mellan denna http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974155 och denna http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974175

Ljusstyrkan borde vara fullt tillräcklig med dessa 5, vi kommer att ha en dimmer till dem. Ljustyrkan ligger på 260-320 lm styck. Svårt att se vad som skiljer spottarna åt egentligen mer än effekt och storlek på lins.

2) Hur brukar man göra med brytarna? VI tänker en vanlig vippbrytare till spegelskåpet + rakapparatsuttaget och en vriddimmer till spottarna. Osäker om vi ska sätta 2-facksramen horisontellt eller vertikalt. Vad säger elektrikern?

3) Hur ska man tänka med avstånd till väggar och så? Finns det något "minimiavstånd man bör tänka på`?

Tack på förhand
Herr HLH
 
  • Planritning av badrum med markerade positioner för föreslagna spotlights och befintlig belysning.
Redigerat:
  • Gilla
Fredric_n
  • Laddar…
Det är fler parametrar hos dessa två som skiljer än vad jag orkar räkna upp, t.ex färgtemperatur och spridningsvinkel. Vad som är "bäst" där är tycke o smak. Jag skulle valt MD-540 för att jag tycker så :) En parameter som däremot kan ha bäring på hur det installeras är att MD-540 är "säkrare" då de får monteras direkt i isolering. För övrigt, som svar på fråga 3, är att följa tillverkarens anvisningar. Varje modell har uppfyllt säkerhetskraven på sitt eget sätt så varje armatur kan ha skilda krav på avstånd till olika ytor.

Båda dessa armaturer har sitt eget drivdon så det behövs inget separat.

Om det är en vriddimmer ni vill ha så behövs en tvåfacksram ja. Det finns ju även tryckknappdimmers om det skulle vara ett acceptabelt alternativ. Standarden förordar vertikal montering men det är inget måste. Den översta knappen/ratten ska styra "huvudbelysningen" i badrummet, men det låter återigen som om valet är ganska fritt ang vad man betraktar som huvudbelysning.
 
Jag tycker om dom armaturer som har sitt eget drivdon, så ifall 1 lägger av så slocknar inte alla. När det inte är fler armaturer än 5 så är nog priset ungefär desamma beroende vilken armatur ni väljer.

När de gäller dimmer så är ju ett alternativ att köra kronbrytare med dosdimmer på ena brytaren.
Annars om brytarna ska sitta ovanför varandra eller bredvid är ju en smaksak.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är fler parametrar hos dessa två som skiljer än vad jag orkar räkna upp, t.ex färgtemperatur och spridningsvinkel. Vad som är "bäst" där är tycke o smak. Jag skulle valt MD-540 för att jag tycker så :) En parameter som däremot kan ha bäring på hur det installeras är att MD-540 är "säkrare" då de får monteras direkt i isolering. För övrigt, som svar på fråga 3, är att följa tillverkarens anvisningar. Varje modell har uppfyllt säkerhetskraven på sitt eget sätt så varje armatur kan ha skilda krav på avstånd till olika ytor.

Båda dessa armaturer har sitt eget drivdon så det behövs inget separat.

Om det är en vriddimmer ni vill ha så behövs en tvåfacksram ja. Det finns ju även tryckknappdimmers om det skulle vara ett acceptabelt alternativ. Standarden förordar vertikal montering men det är inget måste. Den översta knappen/ratten ska styra "huvudbelysningen" i badrummet, men det låter återigen som om valet är ganska fritt ang vad man betraktar som huvudbelysning.
Hej Bo!

Ja du har rätt, de du rekommenderar har spridningsvinkel på 60 grader medans den andra har på 30 grader. Helt rätt, jag glömde skriva att ett krav är att den måste kunna ligga mot brännbart material, då vi på något ställe inte kommer åt ovanifrån. Vi ska inte riva ner innertaket utan göra det från vinden.

Det funkar alltså att sätta spottarna helt symmetriskt som en tärning-femma? Man behöver inte bry sig om dusch och andra ljuskällor som spegelskåp?

Satt och googlade lite och följande dök upp
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-md-99-inkl-drivdon

MD-99 verkar väldigt populära, de får sättas i brännbart material.

Dock räcker det ju inte att köpa 5 st ovan, utan en kopplingsbox måste man väl ha där 230V kopplas in och sen en tändtråd som går vidare till dimmern (tänkte köpa en schneider exxakt https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-led-universaldimmer-4-400w/va?category_id=15230)

Det verkar som om malmbergs har speciella kablar från drivdon till kopplingsbox, då behövs det väl 5 st sådana också?

Otroligt lärorikt det här, måste man ju säga. Finns ju hur många olika kombinationer som helst

/Herr HLH
 
Ok, om du med avstånden menade ljusbilden så har jag inga svar. Jag inbillar mig dock att en bred spridningsvinkel ger en bättre allmänbelysning och gör placeringen mindre känslig.

Anslutningen till dessa armaturer är värd att titta på. Varje armatur bland de exempel vi har här har ett eget drivdon med en kort anslutningskabel mellan sig. Anslutningen av 230 V till drivdonet behöver dock synas för att avgöra hur installationen ska göras. Ni nämner installation från vinden vilket skulle tillåta mantlad kabel förlagd under isoleringen. Frågar är dels vilka krav drivdonet har på installationen, om det får övertäckas av isoleringen. Och dels är frågan vilka kabeltyper som anslutningen sväljer och om det tillåter vidarekoppling. Det kanske räcker med en kabel som kopplas vidare från drivdon till drivdon. I annat fall behövs en kopplingsdosa som fördelar ut en kabel till varje. Installationsanvisningen är som vanligt bristfällig - den handlar bara om armaturen i sig, inte medföljande drivdon.
 
De flesta lampor med drivdon är gjorda så att man inte kan ansluta dem direkt till en installationskabel, ex. EKK. Intaget för kabel är ofta mer lämpat för lampsladd. MEN man får inte använda lampsladd för fast installation. Alternativt används ofta lös FK i rör eller slang. MEN även FK trådar får aldrig gå löst, så då måste drivdonet byggas in i en dosa eller liknande kapsling.

Ett sätt att lösa det är att använda värmetålig kabel avsedd för halogenlampor. Den passar rent mekaniskt i inloppet i drivdonen, och får användas i fast installation. Men det är onödigt att den är värmetålig i fallet med LED.
 
Just denna armatur bör installeras med en 3g1 kabel avsedd för fast installation. H-07.
Typ PLS eller snar lik. Borde finnas det på malmbergs.

Undvik att placera en spotlight över duschhuvudet om ni ska ha ett duschhuvud med fast huvud, blir märkliga reflexer i taket.

jag hade valt 6 W armaturen, samt monterat dosorna vertikalt, en skruvdimmer överst för takbelysningen.
 
el_richard skrev:
Just denna armatur bör installeras med en 3g1 kabel avsedd för fast installation. H-07.
Typ PLS eller snar lik. Borde finnas det på malmbergs.

Undvik att placera en spotlight över duschhuvudet om ni ska ha ett duschhuvud med fast huvud, blir märkliga reflexer i taket.

jag hade valt 6 W armaturen, samt monterat dosorna vertikalt, en skruvdimmer överst för takbelysningen.

Tack för alla bra svar.

Verkar krångligt med just anslutningen drivdon-kopplingsdosa-brytare. Har inte helelr hittat någon bra instruktion för drivdonet, men antar det är fas, nolla och jord på plint, så vilken 1,5mm kabel som helst borde ju duga. Den gummikabeln du rekommenderade el_richard verkar kosta 41 kr/meter https://www.eldirekt.se/elmaterial/...elhuBrdi9y2Z54vl8eAjzFGIDv-_pFQbXwBoCNvvw_wcB

kan det verkligen stämma? Funkar inte en EKLK? Eller ni tror att plinten inte gillar EK? Vad meckigt alltså. FK-kabel är uteslutet då vi inte kan klamra eller fixera rör el slang utan det behövs nån kabel som kan ligga fritt i isoleringen.

Och man får ju verkligen förutsätta att även drivdonet är godkänt för att förläggas i isolering om nu lampan är det, det blir ju totalt meningslöst annars, eller?

/Herr HLH
 
EKLK är för tjock för de flesta drivers. Inte helt ovanligt att den används ändå, och att man då går in med lösa trådar, men det är alltså inte godkänt att göra så.

Gummikabel tror jag är tveksamt för fast förläggning. PLS som el-richard hänvisar till är en värmetålig kabel, som dimensionsmässigt är liknande som en lampsladd.

Du behöver ofta ingen jord fram till de här drivdonen, de är ofta dubbelsisolerade, vet ej hur det är med dem du länkat i första inlägget.
 
Jag använde vanlig FK, trädde typ krympslang över och sedan skjut jag över flexslang så att krympslangen går i någon DM i flexslangen, lyckades inte få ihop det på annat sätt till drivern
 
Tack för bra tips, synd man inte kan använda vanlig "lampsladd", förstår inte det faktiskt. Vi har varit och kollat på lite olika spottar och de lyser verkligen starkt, frågan är om man behöver 5 lampor i det badrummet vi har.

Ni som kan detta, nedan är en bild över badrummet där jag har ritat in var reglarna går samt även ventilationsdon och befintlig belysning. Tanken är att lampan i mitten ska ersättas av en spott, och vi ska ha en reflekterande stor väggdusch i duschrummet så jag antar att vi inte ska sätta en spott direkt där över. Har nån kunnig installatör möjlighet att rita ut var hen skulle sätta spottarna?

badrum.PNG

Tusen tack, detta verkar ganska invecklat när man inte har erfarenhet av spottar sen innan. Dock gillar vi båda ljuset från dem och den plastlampan som sitter där idag blir man verkligen inte glad av att se.

/Fru HLH
 
TeroM skrev:
Funkar det inte med TP90 kabel som Bo har rekommenderat i andra LED-spottrådar, [länk]

Att döma av manualen så räcker det med tvåledare och drivdonet har anslutningar för att sy vidare.

[bild]
Tusen tack för tipset! Vet inte vad jag hittade för märklig kabel när jag googlade.

/Herr HLH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.