Skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig med tips på belysning till vår ny renoverade "gång" (inne i en plansvillan). Den är ca. 8 m lång och där är mest dörröppningar in till sovrummen och toa. Det behöver ju inte vara någon arbetsbelysning utan bara "mysbelysning". Spotar eller dyl. Jag vill ha det färdigt till helgen och hinner inte rusa runt och leta en massa så har någon något bra tips blir jag glad! Det är nog att föredra med flera. I närheten är det en hall som jag också behöver snyggare belysning i. Kan tillägga att det är ekparkett, vitt tak, naturfärgade tapeter med små, små vita rutor på. Tack på förhand!
 
Är det tak eller väggbelysning du är ute efter......
Vilken typ av elanslutningar har du, om du har tänkt dig annan belysning än tak.... dvs. vanliga eluttag vid golv eller har du förberett med uttag på 'lagom' höjd på väggen för ev. väggbelysning??

Har du någon 'rad av garderober' på någon sida av gången, för isf. har jag ett billigt och snyggt tips som inte kräver mer än ett vanligt eluttag och en indragen golvsockel, nämligen en vanlig 'ljusslang' (typ 'jul' fast bara i vitt) som fästs med klammer under garderobsdörrarna, men det kräver en indragen sockel för att 'gömma' ljusslangen. Blir väldigt effektfullt och mycket 'mys' när den lyser upp golvet som ett ledljus :)

Har man ingen rad av garderober så kan man iof. göra en list i vinkel som fästs på väggen för att klämma fast slangen under, men det blir ju en lite större apparat kanske....

MVH//Christina.
 
Tyvärr finns inga garderober. Men i sovrummet kanske det kunde bli bra..... (där finns garderoberna). ;) Eluttag som finns är två i taket, utplacerade jämt fördelat i den 8 m långa gången. Sen finns två uttag vid golvet, också utplacerade på samma sätt. Takbelysning kanske funkar bäst eller typ spotar på väggen....
 
byggimpert skrev:
Har du någon 'rad av garderober' på någon sida av gången, för isf. har jag ett billigt och snyggt tips som inte kräver mer än ett vanligt eluttag och en indragen golvsockel, nämligen en vanlig 'ljusslang' (typ 'jul' fast bara i vitt) som fästs med klammer under garderobsdörrarna, men det kräver en indragen sockel för att 'gömma' ljusslangen. Blir väldigt effektfullt och mycket 'mys' när den lyser upp golvet som ett ledljus :)

Har man ingen rad av garderober så kan man iof. göra en list i vinkel som fästs på väggen för att klämma fast slangen under, men det blir ju en lite större apparat kanske....

MVH//Christina.
Lyfter tråden lite för vidare tips. Detta är faktiskt superläckert. Går även göra utomhus, första gången jag såg det undrade hur de hade ordnat det på en villa, vid närmare titt såg jag då lösningen som beskriven ovan. Det var läckert.

Vad de hade gjort var att lägga sådan ljusslinga bakom vindskivorna på gavlarna på huset och döljt ljusslingan med "list". Detta blev verkligen effektfullt och läckert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.