Hej

Jag har i min bastu ingen belysning eftersom det inte blev av förra vintern då jag byggde bastun. Har dragit tomrör för kabel som mynnar ut under lavarna där belysningen skall sitta. Jag tycker dock att bastubelysning generellt sätt är oskäligt dyrt och jag har inte hittat något som passat bra.

Önskar en "lång" belysning under hela lvaen ca 1.30 bred. Har kikat lite på dioder. Dock verkar det finnas regler för att belysning i bastun måste vara klassad för detta med avseende på värme och väta osv. Finns det några regler kring detta eller är det bara att testa vad som håller???
Har dock ingen lust att bränna ned huset i mina tester.

Nån som har erfarenhet av att bygga egen belysning?
\K
 
Jag har köpt en ljusslang 12V från Clas olsson som jag tänkt att testa om det funkar. Slangen känns styv och tjock så jag tror det är osannolikt att den kommer att smälta men det lär visa sig... Den är med dioder och ljuset är riktbart, beroende på hur man vänder slangen. Det var även med monteringslist som ser ut att göra monteringen klart enkel samt att den var skavbar på ett enkelt sätt. OBS att det inte ingår någon trafo då den är tänkt att användas i båtar, husvagnar ooch dylikt.

Jag är inte helt klar med bastun i dagsläget och har inte provat den i "skarpt läge" än men återkommer med besked om hur det funkat när jag gjort det. Därför köpte jag bara en slang först för att testa om det inte funkar. Jag behöver totalt 3st då framkant på övre laven är ca 5m.
 
Måste den sitta direkt under översta laven? Sätt den på 50 cm höjd så krävs ingen speciell värmetålighet. Det indirekta ljuset under laven blir ändå diffust. Själv körde jag med vägglampor á 35 kr/st (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55499002) och det funkar utmärkt.
 
Kan man sätta vanliga 12V spots i taket i en bastu?
 
andreas_gbg_ skrev:
Kan man sätta vanliga 12V spots i taket i en bastu?
Nej, det blir för varmt. Du måste köra fiber i såna fall.
 
på molectric.se finns mycket rolig led belysning till bra priser.
 
En personlig åsikt är att det blir "fel" känsla med ljus uppifrån (typ fiber) eller på aggregatet eller liknande. Bastu för mig är dämpad indirekt belysning som endast är för att man ska se någorlunda var man sätter fötterna och var eventuella övriga i bastun sitter mm. Hoppas ni förstår vad jag menar utan att misstolka det. Och observera. Detta är min egna högst personliga åsikt.

Bastu ska mao vara som i Finland. =) Det enda acceptabla ljuset i en bastu är om man har fin och rogivande utsikt. Då är det ett lyft! Men observera rogivande för det är det bastu handlar om för mig. Balsam för själen typ.

//Rob
 
Ställer mig till dem som föredrar indirekt belysning. Och kommer själv att sätta led i framkant på övre laven.

Har en annan mysig variant som vi med säkerhet kommer att köra i vår bastu med, värmeljus. Har upplevt det i Norge i stugan som en kompis familj har. Den bastun saknar helt el och belysningen i omklädning är en stormlykta och i bastun är det några värmeljus på murningen kring kaminen. Kanske inte funkar lika bra i en bastu inne i huset som fristående...
 
Jag har beställt led från molectric, men till duschnischen!
De hade ett kakelbelysningspaket där själva ljuspunkterna var IP68.

Efter några dagars prisjämförelse, (med tom plånbok, känns det igen?) har jag köpt en 12 v "raggarslang" från en lokal belysningsbutik och tänker prova att sätta fast den under laven, enligt tips i den här tråden, återkommer med info om hur det blir.
 
Jag fällde in belysning i väggarna i min bastu, ungefär 1 meter från golvet. Lät innerpanelen luta inåt i "väggfack" och monterade sedan sidomarkeringsljus från en lastbil, kopplat till 12 V strömomvandlare, i ovankant i dessa fack. Innerpanelen som kommer uppe ifrån taket går ner lite längre över "väggfacken" och täcker själva armaturerna. På så sätt får man ett indirekt "downlight". Har 8 belysningspunkter a 3 watt vilket ger en utomordentligt skön o dämpad belysning ihop med det ljus som kommer in genom glasdörren. Totalkostnad för alltsammans 3-400 spänn!

Inköpsställen:
Biltema
Claes Ohlsson

phpeod7qu.jpg
phpyheezv.jpg
 
Redigerat:
Är det någon som testat claes Ohlsons stjärnhimmel?
1700kr för 80 ljus
 
Fick svar från claes olsson,

Denna produkt är inte godkänd för bastu, det finns särskilda krav för produkter som skall monteras i bastu, krav för att klara hög värme, fukt m.m
Denna produkt har IP klassning 20, och kan då användas i godkända utrymmen i badrummet.
 
Jag tog kontakt med Molectric, och fick professionell hjälp.
Rekommenderar dem varmt!

Det innebär att det blir "rgb"-slinga i duschtaket, under lavarna och ryggstödet i bastun.

Har just fått upp alla väggar, och nu ska tätskikten läggas.
Eftersom jag har brunn även i bastun, ska hantverkaren lägga duk på hela golvytan och överallt i duschen.
Jag kan inte något om tätskikt, utan ser bara glad ut...

Återkommer med bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.