Denna fråga är nog knappast unik men jag har läst igenom en hel del trådar och får inte riktigt alla mina frågor besvarade.
Jag funderar alltså på vilket typ av belysning jag ska ha under mina köksskåp och då jag har mörka färger i övrigt i köket är det viktigt med riktigt bra arbetsbelysning.
Ska man ha halogen eller led? Ur ekonomisk aspekt och på skenet. Vad ska man ha?
Ska man ha 230V eller 12V?
Ska man ha ledstripe, som jag sett många nämna här, och i så fall vilken. Ger det verkligen riktigt ordentlig belysning?
Just nu är det ingen list eller något under skåpen och jag funderar på om man ska sätta listen där så vill jag helst ha den liggandes mot, alltså inte på högkant. Detta för att inte "stänga igen" yta där. Ett annat alternativ är att sätta täcksidor under som man döljer belysningen i men då blir ju djupet på belysning väldigt tunt. Finns det? Det ska gå att dimmra också!

Några egna idéer?
 
Redigerat:
Det var inte lätt att få svar. Två av mina frågor hittar jag någorlunda svar på här: om ledstripe ger tillräcklig belysning och om det finns tillräckligt tunna möjligheter till belysning men även de är inte riktigt ordentligt besvarade. Den om huruvuda ledtejpten ger tillräcklig belysning eller ej, där verkar åsikterna gå isär och den om den tillräckligt tunna belysningen, där hittar jag bara väldigt få alternativ.

En annan fråga: om man även vill undvika värme. är det någon större skillnad då?
 
Jag kanske måste omformulera mig för att det ska vara lite lättare att överskåda frågan: Halogen-, eller ledspottar eller kanske ledstripe? För och nackdelar? Vad ska man ha?
 
BigR
Jag tycker att LED är superbt under köksskåpen. Ingen värmeutveckling att tala om och enkelt att montera.

Jag använde några billiga LED Spotlight set från Clas Ohlson (tror det var 36-3828). Ett tips är att redan i butiken kolla att skenet håller samma temperatur på samtliga spotar. Det var ett par som skiljde ut sig räött markant och det blir inte snyggt med 7 varmvita och två kallvita spotar ovanför diskbängen ;-)
 
Jag satte IKEA:s LEDBERG under skåpen, funkar fint - jämn och fin belysning. Behöver man mer ljus är det ju bara att sätta dubbla rader.
 
Som jag sagt i tidigare trådar så rekommenderar jag LED-strips med effekten 12W/m. Lyser upp tillräckligt för de flesta.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Som jag sagt i tidigare trådar så rekommenderar jag LED-strips med effekten 12W/m. Lyser upp tillräckligt för de flesta.

//Patrik
Du har inte upplevt att det blir "randigt" eller "fläckigt" vid diskhon av dessa LED-strips?
 
savio skrev:
Du har inte upplevt att det blir "randigt" eller "fläckigt" vid diskhon av dessa LED-strips?
Jo, tyvärr. Är det rostfri diskbänk så blir randigt, men är det bara en diskho satt i bänkskiva så ska det vara lugnt.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jo, tyvärr. Är det rostfri diskbänk så blir randigt, men är det bara en diskho satt i bänkskiva så ska det vara lugnt.

//Patrik
Konstigt tycker jag.
Jag pratade med någon som hade rostfri diskbänk där det inte såg konstigt ut.
Saken är den att vi har infäll diskho men en rostfri avställningsyta vid sidan som är kanske 50-60cm bred och det är den jag är orolig för. :blushing:

Kan det bero på vilket fabrikat man kör på LED-stripsen?
 
Ja, jag blev ganska så förvånad när det hände mig. Jag har e-mailat Hide-a-lite om fenomentet och ska se vad de har att säga om saken.
I mitt fall så fräste inte jag in en aluminiumprofil och klistrade LED-stripen på utan klistrade den direkt under överskåpet. Vet inte om det kan göra någon skillnad, men har ställt frågan till Hide-a-lite.

Återkommer när jag fått svar.

//Patrik
 
Andreas_Hansson skrev:
Varför inte lysrör? Om du har en list så att inte armaturen syns så skulle jag kört på det.
Själv har jag några av dessa och dom ger mycket ljus
[länk]
Javisst, men anses inte lysrör omoderna i dag? Själv tycker jag att de fungerar bra.
 
När man rustar köket nu 2011 så vill man att det ska inge en viss känsla av "lyx".
Lysrör står för praktiskt, inte för estik och lyx.

//Patrik
 
LOL lyx? Lysrör ger ju samma Lumen per watt som led. Men jag kan tänka mig att vissa tycker det känns lyxigt att den där ledtejpen under skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.