A
Hur varmt kan det bli under lavarna? LED är lite känsliga för hög omgivningstemp.
 
Har nyligen börjat provbada min vedeldade bastu jag byggt i en 15kvm halvtimmerstuga. Jag kommer sätta en billig vanlig ljusslang i "knät" på under och överlav i min bastu, den är baserad på glödljus och kan då dimmras med en vanlig dimmer. Köpt ljusslangen på Clas ohlsson, kostar inte mycket...några hundralappar.

Den är klassad för utomhusbruk så fukt bör den klara. Värmen under övre lav blir inte speciellt hög, man sätter sig ju i en bastu gärna på sniskan med fötter/ben uppå övre laven just för värmens skull. Värmen finns från stenarnas höjd i aggregatet och uppåt, eller hur?
Just pga detta så är jag lite oförstående till alla som skriker rakt ut mot att ha tryckad trall som golv i sin bastustuga, det blir inte SÅ varmt på trall/golvet i en bastu att giftiga gaser ska fylla din bastu. Känns som att en vindstilla dag med en bok på din altan i solens stekande hetta borde påverka dig mer, om man säger så ;-) Nu vart det sibirisk lärktrall som golv i min bastu då sommarjobbarna på brägårn´ i somras skrev den som vanlig tryckt trall i sin okunskap.. :D Såg ju inte jag förens ja va hemma me släpet :cool:

Pajjar slangen nästa år så grinar jag inte då den inte kostar en förmögenhet och inte krävt något jättejobb att installera.
 
Hide-a-lite (electro elco) har belysningar för ändamålet.
 
Kolla det där med LED i taket. Är dom inte anpassade till bastu så blir det inte bra. Dom flesta LED belysningar bryter och slutar fungera om det blir för varmt. Det räcker alltså inte att dom är anpassade för badrum.
 
Jag har gjort precis som Empo skriver. D.v.s. satt en 12v ljusslang från Clas Ohlson i framkant under laven (vid knäna). Bastun har varit flitigt använd och i drift i snart 2 år utan några bekymmer med belysningen... Min övre lave är igenbyggd även i framkant på samma sätt som på den ytan jag sitter på. När jag mätt temperaturen på undersidan av laven där ljusslangen sitter så är den inte mer än 35-40grC när bastun håller 70-80grC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.