Vill installera takspottar i badrummet. Dessa får gärna vara utanpåliggande. Men kablaget, vill jag dra precis bakom gipsskivan. Utan vp rör. Således måste det vara 12V.
Ett av kraven (frun!) är, att det måste vara mycket ljust i badrummet. MYCKET!

Har ni några tips på lämpliga armaturer? Kanske färdiga satser?

Samma gäller köket. Ovan fläkten ska vi ha en box, på 70cm* 3m 30 cm hög. (3.8m till taket). Även där behövs kraftig lyse.

?
 
Varför kravet att det inte ska vara VP rör?
 
Man kan inte båda äta kakan och behålla den samtidigt. ;)

Du måste antingen sänka taket eller fälla in pottor i det befintliga taket och därefter skruva nytt gips på.

//Patrik
 
Saken är att det är bef badrum samt redan lågt till tak. Ett alternativ är att dra kablar i tunna kabelhållare och köra med rent utanpåliggande montering av LED som man brukar under köksskåpen montera.
Hoppades på att det finns andra möjligheter. 12 V får man dra nästan hur som helst?
 
Inte riktigt, det beror på strömmen också. Är det halogen så att strömmen överstiger 10 A så är det behörighetskrävande även för 12 V. Detta av den orsaken att denna ström är en brandfara och kräver samma överväganden som för 230 V. Väljer du LED kan du dock göra som du vill :). Det går att få riktigt mycket ljus med LED-spottar. Dessa kräver dock god kylning i taket.
 
är det inte så att LED inte kräver så mycket kylning? Det enda jag kunde sätta i mitt tak när jag sänkte det 10cm var LED just för att de inte behövde några extra pottor. Och LED blir ju dessutom inte varmt. Inte mina som är på 3 watt styck
 
Fan bryt ner gipsskrivan som sitter där idag och drar rör. kostar inte alls många kronor och sätta upp ett par nya och spackla lite och måla till. Ska man vara seriös vilket man bör så fäller man även in burkar om det finns plats för det.

att göra en installation som inte är omdragningsbar är det verkligen inte många som håller på med och det ska vi inte börja med häller som andra länder är rätt så bra på.
 
Pottorna har inget med kylningen att göra dom är bara till för att hålla isoleringen borta, utan pottor blir kylningen bättre (om det inte finns isolering i utrymmet)
 
Nu vet jag iofs inte hur stort badrum du har. Men i de flesta badrum så skulle 30 st spottar se väldigt märkligt ut. Och det skulle ändå inte bli överdrivet mycket ljus av de där spottarna.
 
hempularen skrev:
Nu vet jag iofs inte hur stort badrum du har. Men i de flesta badrum så skulle 30 st spottar se väldigt märkligt ut. Och det skulle ändå inte bli överdrivet mycket ljus av de där spottarna.
Det var bara ett exempel. Hoppades någon skulle komma med ett förslag på annat, som ger mer lyse.
Badrummet är på 3x3.5m
I varat gamla badrum (9.5kvm) fick jag installera riktiga lysrör 2*36W just pga kravet på mycket ljus. Men det ser inget vidare ut i taket :(
 
Behöver du mycket ljus så kan en plafond vara ett alternativ tex
[h=2]E7533970[/h]
 
Att montera många spottar utan att ta ner taket är nog dömt att misslyckas... Du kommer inte att få fram kablar eftersom det sitter reglar tvärs över taket som förhindrar att du får fram kabel.
Det finns spottar (20W) som bara behöver 5mm luftspalt så lägger du nya "reglar" i taket räcker det med dryga 20mm så du har att skruva gipsskivorna i och så blir det ca. 8-10mm luftspalt kvar.

Alternativet är ju lysdiod-plattor. De är mellan 8-10mm tjocka beroende på fabrikat...
Ta hål för spottar i en renoveringsgips skiva på 6mm och limma upp den i taket med gipsputs. Skär ut spår för kabel (12V) i gipsskivan och täck igen med gipsputs och sen fäster du led-plattorna där du tagit hål i renoveringsgipsen.
Då sänker du ju bara taket med 6mm... :)

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
anders07

Ja. Det kan vara något. Har du något länk till dessa lysdiodplattor?
 
Nu vet inte jag vilka enorma krav på ljusnivå din bättre hälft har men jag tycker jag tagit i ordentligt i mitt badrum. Jag har 9 st 3x1w på ca 6 kvadratmeter. Det är riktigt rejält med ljus. Bryr ni er inte om ljustemperaturen så får man mer ljus från kallvita lampor. Generellt så får du mer ljus från 1w dioder än från 3w (per watt alltså).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.