Hello,

Se bilden nedan, där har jag på prov slängt upp LED belysning på takbjälkarna. Tanken är att lysa upp taket lite över varje bjälke och få ett stämmningsfullt ljus. Två problem har jag att lösa:

1. LEDen består av 4 lampor sittandes på en fyrkantig sockel som kan skruvas fast. Tanken är att skruva fast sockeln uppepå bjälken. Men när man står och tittar från golvet så ser man då LEDen som sticker upp från sockeln. Inget vidare att se själva ljuskällan! Förslag på hur lösa detta? Jag kan inte borra ner sockeln i bjälken, tänkte själv på att bygga en liten ram runt sockeln som skärmar av sidorna.

2. Finns det riktigt snygga kabellister som man kan låta eltillförseln gå i mellan varje bjälke? Eller har ni annat förslag på hur göra detta snyggt? Är utanpåliggande kablar så förbjudet etsetiskt?
 
  • belysning bjälke.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte sett mycket snygga kabellister som ser bra ut, men har experimenterat en del med att göra egna av olika lister som man fräser ut spår i. Lågvoltskablar är ju inte så grova, så det mesta fungerar.
 
Ett förslag är att göra takbjälken tjockare genom att fästa en bräda på varje sida. Dessa brädor görs då lite högre än själva bjälken så lampan döljs.
Till det funkar nog Swetrots förslag om trälist bra, man kan tom göra en fuskbjälke med samma brädor som man tjockar till takbjälken med. Man fäster en fuskbjälke mot väggen.
 
Hm... jag pallar inte med så stort ingrepp att ändra på bjälken. Jag hittade en LED tejp på samma sida som det andra tipset tidigare i tråden. Tejpen bygger bara 2,5mm i höjd så den ljuskällan blir osynlig från golvet. Nu är jag bara spänd på att se om den ger något bra trevligt ljus.

Har oxå tänkt på att fräsa ur vanliga trälister och dra kabel i, får kolla närmare på det!
 
Ny fråga:

Jag har sett små lamparmaturer, med frostad glaskupa som en kub typ 5x5cm. Någon som vet vart man kan hitta sådana? Kanske blir fint att visa ljuskälan om det är fina lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.