Skall sätta upp belysning i källaren, 2 rum.

Takhöjden är mellan 210-215, jag vill inte ha lägre dvs har uteslutit spottar då även de 5-6 cm det bygger är för mycket.

Tvättstugan är 5x 3,5 meter. Tänkte mig tre lysrörsarmaturer, 2 parallella och ett tvärställt. Kommer kompletteras med några ledpuckar under några väggskåp ovanför en bänkskiva.

Hur stora lysrörsarmaturer skall jag satsa på? 2x18 alt 2x 36? Tips på snygga lysrör, max 30000 kelvin? Har satt ett 2x18 i grovingången, men är för kallt (4000k).

Gillestugan är 5x8 meter. Väljer mellan lysrör eller led-plafond som oxå skulle monteras dikt an. Plafonden ger 1050 lumen, 2700K. Räcker 8 st såna till det rummet? Hamnar i 3 tvärställt rader 3, 3, 2. Har 3 olika brytare för att tända/släcka.

Finns det någon guide ex x antal lumen för y antal kvm?

Om lysrör 8 x 2x18, räcker det? Mysbelysning blir lite vägglampor, då det förutom lekrummet och pingisbord kommer vara två hörna för ungdomar.

Som sagt, gärna tips på armaturer som kan vara lämpliga.
 
E
I tvättstugan räcker det med 2st 2x28w (satsa på T5-rör) tillsammans med bänkbelysning. Färgtemperaturen bestäms av själva lysrören som sätts i armaturen, 830 heter de allra vanligaste rören för hemmamiljö, 8 står för färgåtergivningsindex (Ra) 80, och 30 står för färgtemperaturen 3000K.

I gillestugan räcker det nog med 4-5 plafonder för ordentligt med ljus. Alternativt 3-4 lysrörsarmaturer.
 
Emil_K skrev:
I tvättstugan räcker det med 2st 2x28w (satsa på T5-rör) tillsammans med bänkbelysning. Färgtemperaturen bestäms av själva lysrören som sätts i armaturen, 830 heter de allra vanligaste rören för hemmamiljö, 8 står för färgåtergivningsindex (Ra) 80, och 30 står för färgtemperaturen 3000K.

I gillestugan räcker det nog med 4-5 plafonder för ordentligt med ljus. Alternativt 3-4 lysrörsarmaturer.
Jag kikade lite på led-plattor, 60x60. Med en ram och monterade dikt an verkar de bygga 5-6 cm, vilket känns ok. Någon som har erfarenhet från sådana? Funderade på 230v skena längs väggarna ca 0,5 ut, och sen 3-4 led-plattor i mitten av rummet.

Har bara kikat på dem i butik och det säger inte så mycket tycker jag. Med monteringsram verkar de gå att köpa för ca 1500kr på nätet, så det blir ju lite dyrare med skall de sitta 10-15 år iaf, så blir det inte mycket utslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.