Jag håller på att bygga ut och bygga om, och resultatet av detta kommer bland annat att bli två rum på 7 x 4 meter med enbart snetak. I det ena rummet går taket från ca 1,80 till 3 meter, och i det andra från ca 1,70 till 2,70. Rummen är isolerade, plastade och glesade.

DSC_0296 (1024x685).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0297 (1024x685).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummen ska ha flera olika funktioner. Vardagsrum, kontor, gästrum, gym mm. Det ena rummet kommer att ha två stora takfönster.

Nu funderar jag på hur man ska få till en bra belysningsmiljö i dessa rum.

Jag vill kunna få det riktigt ordentligt ljust om jag vill, så jag funderar på att sätta upp en massa led-paneler infällt i snetaket för ljusmängden. 10 paneler per rum a 2000 lumen borde bli bra städbelysning. Tanken är att dessa ska vara släckta för det mesta, och att den belysning som används i huvudsak ska vara dagsljus, vägglampor och punktbelysning. Fast kommer det att se snyggt ut? Och funkar downlights bra i snetak?

Jag är generellt inte så förtjust i vanliga spotlights.

Jag funderar också på att sätta ut en ett flertal takdosor (med doslock över) för att skapa flexibilitet i att sätta upp pendellampor där man känner för (över bord och skrivbord t.ex.)

Jag har sett bilder på släpljus i snetak, och det är helsnyggt, men det räcker inte för städbelysningen för mig.

Jag behöver inspiration, så alla idéer, tips, råd, avrådanden mm är välkomna.
 
Flera takdosor tycker jag är smart, då kan du välja olika typer av armaturer...spotlights kanske blir omodernt en dag ;)
Att även använda vägguttag med separat brunnständning som du kan styra med brytare/dimmer gör att du kan använda golvarmaturer och på det viset möjligt att flyttat runt beroende på användningsområde.
 
Spotlights är redan omodernt hos mig :)

Frågan är hur man kombinerar ljusmängd med diskret belysning, och om det går att fälla in något annat än spotlights och led-paneler?

Jag funderar på sådana här lampor men är osäker på om det blir snyggt i snetak. Typ 10x10w dimbar led-filament borde ge bra med ljus iallafall (typ 10000 lumen = 500w halogen).


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.