Hej, vi ska till att resa en relativt låg mur (benders). Den blir kanske 30cm på lägsta stället och 80 på högsta. Vi skulle vilja sätta några lampor i muren för att lysa upp infarten till huset. Jag är dock rädd att det kommer se konstigt ut då muren är så låg som 40 cm i början. Vad finns det för belysning som lyser lite mer 'rakt ut' och inte 'rakt ned' som går att sätta i en betongmur (15cm block)? Tips mottages tacksamt
 
De flesta väggarmaturer som inte sticker ut för mycket borde ju funka. Tex Greso 207 Väggarmatur. Fanns en del fina på denna sida
 
Redigerat:
Hmm, insåg så här i efterhand att muren vi köpt är 'skrovlig' och inte slät. Det gör att det kan bli knivigt med att montera armaturerna 'plant'... får leta och fundera lite tror jag
 
Det går inte att placera belysning på andra sidan infarten eller i marken bredvid muren så att den lyser på muren? Infarten lyses upp indirekt och den nya fina muren syns tydligt även när det blir mörkt.
 
Jag lånar tråden för en mycket snarlik fråga. Håller också på med ett par låga murar vid uppfart och entré, och funderar på denna:
http://www.in-lite.com/se/451-blink-new.html
för att få lite ljuspunkter på muren. Det handlar inte om att lysa upp något utan mer markera var mur och trappsteg (ett enda trappsteg) finns. Nu kostar den 750 kr eller något, rena rånet alltså, och frågan är om det finns mindre kostsamma alternativ utan att det ser taffligt ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.