Hej

Står i begrepp att börja riva ut gamal köket till förmån för ett nytt. Det nya kommer inte att ha några överskåp vilket eliminerar platesn för montering av traditionell bänkbelysning. Längs ena väggen kommer vi att sätta ett hyllplan som också får fungera som ljuskälla (spot infällda på undersidan).

Jag skulle vilja ta del av goda ideer, erfarenheter och tips för hur jag ska belysa detta kök.

Över matplats kommer det att hänga taklampa så frågan avser alltså själva köksdelen enligt skissen nedan.

Min ambition är att genomgående arbeta med spottar men är dels osäker på placering, dels på antal.
 
  • Kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Jag har funderat mycket på detta senaste tiden (då jag håller på att bygga om) och har pratat med många. Rekommendationen är att ha 90cm från vägg, eller rättare sagt om bänkskivan är 60 + 30 cm. Sen beror det på hur högt man har i tak och en massa andra faktorer.
Mina erfarenheter från spottar i allmänhet är att 220voltare ger ett sämre ljus. Dessutom känns det som om de går sönder mycket fortare än en 12 volt. Vad du än väljer så bör du ha dem dimmbara.
Jag kommer att ha 9st på 12kvm takhöjden är 2.70
Placeringen gjorde jag enkelt genom att ha en att testa med. Jag tejapade fast den med silvertejp och provade hur ljusbilden blev och hur starkt ljus det blev. Genom att titta i andras kök och gissa lite så kom jag fram till antalet :)

Nu finns det ju även LED-varianter, men de är mer för mysbelysning än arbetsbelysning. De är dessutom dyra som sjutton att dimmra. Jag kommer att ha ett gäng såna också, men bara för att de ska se trevligt ut i vitrinskåp och så.

Jätteviktigt med så kallade pottor över spotten så att inte isolering eller liknande kommer för nära då spottarna blir ruskigt varma.
 
Tack

Bra tips att testa med en prototyp och dessutom få ett generellt mått att utgå ifrån. Tror att det inte skiljer så mycket på storleken.

Takhöjden är 245cm. Dimmer är med i beräkningen då detta ska fungera både som arbetsbeslysning när behovet finns samt i övrigt kunna bidra med stämningsbelysning.

Övriga erfarenheter beträfande 12v vs. 220v???
 
jag tycker inte 230v spottar har sämre ljus

12v kräver en trafo som kan gå sönder och en dimmer som klarar att dimra trafon (dyrare?)
 
Jag har en bänkskiva som är 72cm djup, med spis (80cm bred), arbetsyta (105cm bred), diskho-diskmaskin(130cm). Jag satt spottarna parvis, och riktade dem mot resptive arbetsyta med ca 95cm mellanrum mellan paren. Detta för att slippa skuggor om jag lutar mig framåt över respektive arbetsyta.
Spottarna placerades 60cm från väggen, så ca 12 cm in från bänkskivan framkant, de har en spridning på 40grader och är på 6W "LED-watt" st.
Sen placerade jag en spott framför ugnarna, och en framför kylen, borde kanske haft en framför frysen också.
Ovanför köksön blev det 4 spottar som sitter med jämt mellanrum, köksön är helt slät, så ingen ho eller spis där.

Lite bilder från Göteborgsposten där jag snodde idén med att ha spottarna parvis: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=532&a=470167


Mvh Magnus
 
Tack... har haft en del funderingar kring skuggor när det trots allt också ska funka som arbetsbelysning.

Helt klart värt att överväga. Är du njd med ljuset från dina LED? Har du någon bild från ditt kök är jag väldigt nyfiken på att se resultatet.
 
Hela köket är ännu inte riktigt klart, så därför har det inte blivit någon bild.
Har även köpt en RGB LED-tejp som jag tänkte klistra upp under bänkskivan som kommer lysa ner på lådfronterna, kommer på så sätt kunna ändra "färg" på köket med belsyning, pga av att köket är vitt. Kanske mest en kul grej, får se om det blir och användas något när den kommer upp.
 
Hej

220v spottar blir mycket varmare än när du har en 12v trafo. De betyder att de blir mycket mera jobb i taket. Beroende på hur vad du har för tak, om köket på under våningen så kan du behöva sänka takhöjden för att få tillräkligt med luft för att kyla. om du har vind ovan köket så behöver du plåthinkar som man sätter ovanför spotten för att isolering och annat inte ska bli för varmt.

När jag satte spottar så hade jag tillräckligt med utrymme i under taket för att slippa allt xtra med sänkning av tak m.m. trafon la jag upp på gipset med extra kabel så går den sönder är de bara att ta ner spotten ta ner trafon plugga ur kablarn och byttat trafo.

(Polaren skruvade fast sin i limträet och kommer att bli tvungen att riva lite tak för att få fram den.)

En dimmer för elektronisk trafo kostar ca 400- 500 kr beroer lite på var du köper den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.