Hejsan är ny på forumet.
Jag köpte mitt första hus i sommars. 😊
Nu är det så att när man kommer in genom entré dörren så är brytaren för taklampan på andra sidan av hallen. Så jag undrar om det finns nått trådlöst system så man kan placera bryttaren närmare entré dörren än vad den är idag? Sen så skulle jag villja ha en lys punkt i trappan ner till källaren där de inte finns något lyse. utan å dra utanpå liggande kabel. Så om de finns trådlöst system hade det vart grejen 👍 har kikat lite på nexa system, men vet inte vad jag ska ha av allt.

Så testar om de finns någon kunnig här om trådlöst.

Tack i förhand.
 
Du behöver i så fall en nexa wmr-1000 som placeras bakom befintlig brytare och sen en valfri sändare ex wst-916, som du sätter där du vill kunna tända istället. Det här fungerar bra men har några nackdelar: du (elektrikern) måste dra fram en neutralledare till befintlig brytare, det finns oftast inte på plats. Nexa fungerar oftast, men är inte perfekt. Några procent av knapptrycken kommer inte att gå fram och du får trycka igen. Som budgetlösning funkar det dock bra och med en timerfjärr kan man också timerstyra takbelysningen, vilket kan vara bra för tjuvbekämpning!

Trådlösa lösningar för att få ljus finns det nog inga, utan du får satsa på batteridrivet i så fall.
 
Okej tack för svar 😊 vad finns det för batteridrivet?
 
Ett "bättre" alternativ till wmr-1000 tycker jag är
Wmr-252 som är en dimmermottagare som du sätter bakom din gamla strömbrytare som då behåller sin funktion, sedan kan du komplettera med trådlösa väggbrytare.
Fördelen är att du får dimmer på köpet och att den inte kräver någon nolla, om du nu saknar det.
 
Okej, kan du länka ett sånt?
Sen skulle jag vilja sätta brytarna närmare ytterdörren, men de kanske blir problem?
Jag kan få fram kabel till nya bryttar vid ytterdörren, men inte upp till taket.
 
https://m.prisjakt.nu
Sök efter mottagare Wmr-252
Väggsändarna tex. Wte-1 eller Wt-1.

Mottagaren kan man koppla in var du vill, vid befintliga strömbrytaren eller vid takdosan.

Sändarna drivs med batteri och är trådlösa så dom kan kan du sätta var du vill i huset.
 
Okej tack så mycket för hjälpen 😊
 
Rörelsedetektor skulle fungera också.

Du kan också parallellkoppla den med den vanliga strömbrytaren i en förhöjningsram, då kan du slå på den vanliga strömbrytaren om du vill ha tänt även när du inte är där.
 
Angående ts källartrappa: såg idag en GP safeguard, batteridriven ledbelysning. Lyser riktigt bra och batteriet sägs hålla 200-400 dagar vid 5 tändningar/dag. Kanske ingen inredningspryl, men bra ljus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.