Hej!

Någon som har lite koll på hur belysningsfronten var i början av seklet. Gissar att saker och ting började röra på sig under 30-talet + att det var då vattenklosetten kom in i våra hus. 1939 hos oss. Skulle vilja ha en bra taklampa + en passande till spegeln på vårt lilla badrum 2x2m med takhöjd 3m. Tycker om lampan på biden men undrar om det finns alternativ?

Lagavulin
 
  • 304123_porslinslampa_ute.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Tror du är inne på rätt spår - någon form av porslinssockel med glaskupa i taket eller ovanför handfatet. Dock skulle jag personligen valt en traditionell klotrund vit kupa. Men idag finns det ju en uppsjö av passande armaturer i "gammal stil" som är mycket roligare, så varför haka upp sig på hur det egentligen oftast såg ut förr?
 
IFÖ har en serie med porslinssocklar och armaturer. Fins lite mordärnare stuk på dem och lite klasiker. (http://www.ifoelectric.com/belysnin.htm) titta på dem, de har varit väldigt snygga och bra där jag har haft erfarenhet av dem.
 
Jag gillar Sigvard Bernadottes lampetter, men de är ju av en litet senare slag om än de känns klassiska (tycker jag). Jag vill gärna ha belysning på sidorna av spegeln eftersom jag är en sådan där tjej som sminkar sig, annars skulle det ju funka med ett klot ovanför toalettskåpet. :)

Jag skulle satsa på bra allmänbelysning (t ex ett par klotlampor i taket beroende på hur stor toaletten är) samt belysning vid spegeln.
 
Söker själv inspiration i detta ämne. Ni som vet kanske kan posta lite länkar?
 
Finns även en snarlik föregångare till den klassiska Bernadotte dubbellampetten, fast utan "vecket" på mitten. Hade en över köksbänken som säkert suttit sen kåken byggdes '38, men just nu ligger på vinden.

Om man till stallampan som Lagavulin bifogade, istället för den genomskinliga glaskupan på bilden, väljer en likadan fast opalvit – borde den påminna väldigt mycket om min 30-talslampa.
 
Stalllampan används ju "idag" oftast i stall...eller rättare sagt sitter oftast kvar i stall så man uppfattar den som en stall/uthuslampa men den har ju varit vanlig inomhus oxå. Och det är lika rätt med en kupa i klarglas som en opalvit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.