prisvärdhet kontra kvalité, vad använder ni för något i era snickerier?

har idag 2st 2x18w lysrör i mitt garage på 16m2... och det funkar väl hyggligt om än inte sådär superbra. Tror dock att armarturerna kostade under 100kr /st på biltema.

Men om man vill ha något snäppet lite vassare vad är det som gäller idag? Är det led-lysrör? Halogen? LED-spot?

ska fylla ett garage på 56m2 med ljus och vill ha något bra men absolut inte dyrt ;)
 
Bauhaus brukar ha kampanj på en modell som är prisvärd. 2x36W.
Koppla dem på 3fas, med möjlighet att bara tända 3st för grundljus, och resten som arbetsbelysning.
Om du har arbetsbänk kan det vara vettigt att ha en egen slinga där.

Om du har väldigt högt i tak är det ofta vettigt med en rad på vägen, ca 3m upp, vinklade utåt för bra arbetsbelysning på sidan av bilar etc.
 
Lysrör är fortfarande bäst vad gäller lumen/krona! Med elektronisk tändare så slipper man dessutom blink vid start.

I mitt 15 kvadrat "snickeri" så har jag 5st 2x36W lysrörsarmaturer! Det ger väldigt bra belysning!
 
Ska du ha billigt ljus går väl allt med LED bort. Sätt upp så många 2x36W lysrörsarmaturer du orkar i taket, du kan aldrig ha för mycket ljus. Sen kan du ju komplettera med nån lite smidigare LED-lampa vid arbetsbänken.
 
Tackar för tipsen. Ja lysrör verkar vara det som gäller. Men det finns ju billigare armaturer för ledlysrör från tex Biltema. Ngn som provat dessa? Där får man 10st 2x18w armaturer med ledlysrör för runt 3000kr.

Eller är dessa rör skräp
 
Mitt tips är att köpa begagnade belysningsarmaturer på Blocket.
Där kan du få tag på robusta armaturer som inte spricker över tid (ofta inkl lysrör) med hög ip-klass för någon hundring / st. Jag tycker också att god belysning i en verkstad är grymt viktigt.
I min verkstad har jag 25 lysrörswatt / m2 jämnt fördelade i taket och ljusmålade väggar och tak. Det funkar bra tycker jag men tror jag kommer montera några fler rör framöver.
 
Redigerat:
Jag har installerat LED-rör från Harald Nyborg och är mycket nöjd. De är dyrare än begagnade lysrörsarmaturer men det är det värt. Liten till storlek, kan radkopplas enkelt med stickpropp och håller förmodligen livet ut.
 
Elektrikern var väldigt bestämd med att LED-armaturer skulle vara bäst vilket jag gick med på, de har väldigt mycket och väldigt bra ljus och bygger väldigt lite då jag har rätt lågt i tak. Dock ingen aning om märke eller storlek. Ser ut som en typisk lysrörsarmatur fast mycket plattare.
 
Kör med 4 armaturer med 2x36 i varje på 12,5 kvm snickeri. Inköpta på Jula. I mitt tycke räcker inte det som arbetsbelysning. Jobbigt att närma sig 50 och bli skumögd ...:(

Viktigt att få tag i lysrör med vitt ljus. Mycket bättre ljus att arbeta i än de med det lite mjukare gulaktiga ljuset.
 
Bart skrev:
Kör med 4 armaturer med 2x36 i varje på 12,5 kvm snickeri. Inköpta på Jula. I mitt tycke räcker inte det som arbetsbelysning. Jobbigt att närma sig 50 och bli skumögd ...:(

Viktigt att få tag i lysrör med vitt ljus. Mycket bättre ljus att arbeta i än de med det lite mjukare gulaktiga ljuset.
840=vitt ljus, 830=halvgult ganska neutralt ljus och sen 827=som en gammal glödlampa typ. Det är väl dom vanliga färgtemperaturerna på lysrör
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Jag kör 2 system. Ett system "simulerar" varsdagsljuset man har i ett typiskt hem. Detta för att kunna se kulör eller detaljer såsom ådring på trät osv i verkligheten. Det andra systemet som är vitt ljus är mer för att hitta imperfektioner och leta efter smågrejer man tappat på golvet bland allt spån. Jobbar 99% i "vardagsljussystemet" då det skapar en skön stämning och är mer skonsamt mot mina ögon.
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Rymlig mekverkstad med LED-takbelysning, grått golv och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5x 64W LED som allmänbelysning på drygt 80 kvadrat, kommer led-lister på väggen över bänkarna med :cool:
Dubbla mängden armaturer hade inte skadat för att sprida ljuset lite bättre, och kanske lite mer effekt (säg 5W per kvadrat istället för 4)

Edit: kommer i första hand användas som mekverkstad, men ibland blir det lite möbelbyggen med
 
Redigerat:
Tackar för tipsen. Ska hålla utkik efter kampanjer på ledrör och armaturer.

Undrar om en enklare Lux/m2 kalkylator är värt ngt?
 
Jag ska upp med 13 st 2x36w med HF don, på 60m2.
Det bör grovt räknat ge närmare 1000lux vilket är utmärkt.
(2x3000x0,7x13/60)

De dyker upp på Jula ibland för rena vrakpriset. IP65 med HF don (är dock T8) som tänder direkt och är ljudlösa. Dock växlar de mellan dessa och en annan armatur som ser likadan ut men som inte har HF don så se upp.
 
Som sagt, Haralds LED-rör behöver du ingen elektriker för och dom har individuella strömbrytare. Så du kan antingen slå på hela raden samtidigt centralt och sedan släcka de du inte behöver för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.