HEj

Håller på ett projekt med att bygga om ett källarrum till dedikerat biorum.
Skall behålla det befintliga taket så länge på grund av tidsbrist och lite ekonomi :)

Skalll måla det svart och ersätta de befintliga lysrörsramperna med något.. Ja.. men vad?????

Det får inte hänga ner för mycket men ge ett mysigt mångfacetterat ljus.

Rummet är 5,5x3,5 och har 2 lysrörsramper (elledningar) som skall ersättas med något.
Tips emottages tacksamt...
 
Ett tips på mysig belysning i rum där man ej har nog takhöjd för att sänka taket är att bara sänka taket längst efter väggarna! Eller tex längst efter de två långsidorna ifall rummet är rektangulärt. tex 20cm bred 15cm hög låda längst efter långsidorna där du kan fälla in spottar. Då får du ett snyggt släpljus efter väggarna. Du kan även sätta spottar på den lodräta sidan och vinkla dom lite snett uppåt för att belysa taket.
Detta är väl kanske inte de enklaste/billigaste lösningen. Men bra blir de :)
 
Är inne på att göra som du säger med att sätta dem på väggen.
Alternaivt letar jag efter 220 spottar som INTE är för infällnad men det verkar svårare..
 
då kan man åxå förlägga kablaget till ljud o bild i lådan, om det nu inte störs av elen...
 
Enda 230V icke utanpåliggande spottar är dom som sitter på en arm, eller en spotlightskena (finns snygga nätta 1-fasskenor med rundade kanter).
Ett tips på ett annat bra forum för detta är: www.minhembio.com där hittar du garanterat massor med idéer och tips på belysning i biorum.
 
INtresserad men vad är det du talar om i så fall??
 
Lumiance Lytespan LP (1-fas) E:7416000 för en 1m vit (finns 1,2,3 meters bitar och vit/silver) samt finns andra diverse tillbehör som böjjar/skarvar/anslutningar osv.. Det är denna jag brukar använda hos privatpersoner.

Finns på sidan 34 här: http://www.lumiance-lighting.com/images/stories/catalogs/SE/LJUS Sweden.pdf
(finns massa förslag på spotlights till den dära där oxo)
 
Belysning för "Biorum". Ska det inte vara mörkt där? :)

Förlåt, kunde inte hålla mig.
 
Det är nog "darkroom" du tänker på *S*

/Kent som inte heller kunde låta bli nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.