Ett bastuaggregat ska inte anslutas till jordfelsbrytare. Hur är det med belysning i bastu? Brytaren för belysningen är utanför bastun, i duschutrymmets torra zon, och är ansluten till jordfelsbrytare, eftersom den ligger på samma grupp som uttag i tvättstuga. Armaturerna kommer att vara anpassade för bastu.
Eller ska belysning och uttag i tvättstuga läggas på 2 grupper, så att inte belysning i tvätt/dusch/bastu ansluts till jordfelsbrytare.
 
Allt i en bastu ska skyddas av en JFB. Det är endast aggregatet som är undantaget, men lägg gärna även den under JFBn. Det är aggregatet som behöver JFBn mest...
 
Tackar. Tror jag har lösningen. Belysningen blir en 12 V ledbelysning där transformatorn endare placeras utanför eller inne i bastun. Beror på vilken typ av transformator det är. Placeringen inne i bastun skulle i så fall vara vid golvet i motsatta hörnet till aggregatet. Där blir det ingen hetta precis.

Det här är inget problem längre. Belysning och uttaget läggs på samma grupp under jordfelsbrytaren, som tänkt från början.
 
5
P Per Nil skrev:
Tackar. Tror jag har lösningen. Belysningen blir en 12 V ledbelysning där transformatorn endare placeras utanför eller inne i bastun. Beror på vilken typ av transformator det är. Placeringen inne i bastun skulle i så fall vara vid golvet i motsatta hörnet till aggregatet. Där blir det ingen hetta precis.

Det här är inget problem längre. Belysning och uttaget läggs på samma grupp under jordfelsbrytaren, som tänkt från början.
Tänk på att trafon ska hålla ip-klassningen, det är inte bara hetta i en bastu. Det är stänks å är fuktigt med. Trafon skall du i sådana fall placera 0,5 m från aggregatets ytterkant samt max 2m upp. Så jag skulle sätta den utanför bastun.
Dvs går du högre upp än 2m ställs krav på värmebeständighet i armaturer och ledningar.
Vid aggregatet skall inget annat än matriel för aggregatet sitta
 
Redigerat:
5
@Bo.Siltberg kan det där bättre om installation i bastu
 
Du är ju inte fel ute, förutom att det är 1 meter som gäller inte 2.
P Per Nil skrev:
Tackar. Tror jag har lösningen.
Vilket problem har du löst? Det krävs fortfarande en JFB som skyddar ledningen till drivdonet, oberoende av om det placeras utanför eller inne i bastun. Det är här bara 12 V-systemet som sekundärsidan som kommer undan kravet på JFB.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är ju inte fel ute, förutom att det är 1 meter som gäller inte 2.

Vilket problem har du löst? Det krävs fortfarande en JFB som skyddar ledningen till drivdonet, oberoende av om det placeras utanför eller inne i bastun. Det är här bara 12 V-systemet som sekundärsidan som kommer undan kravet på JFB.
1 meter är det ju, jag tänkte nog på område 2 när jag skrev två ;)
 
Har samma problem själv, det blir jobbigt om inte både agregat och övrig belysning o handduksvärmare kan anslutas till samma grupp och därmed en egen jfb.
(Eller måste det inte vara en separat jfb för badrum?)
Men tillverkaren Harvia skriver i manualen att man inte ska ansluta agregatet till jfb, varför?
 
Det behöver inte vara separat JFB för badrum och enda undantaget är vid bastu som sagt att aggregatet regelmässigt inte behöver ligga under den. Finns normalt heller inget skäl att hoppa över, är den så dålig i elementen eller utförandet att det inte funkar bör man rätta till grundproblemet. Åtminstone prova först att lägga den skyddad och i alla lägen oavsett se till att skyddsjorden är riktig på alla sätt där.
 
Ja det finns en märklig "praxis" gällande bastuaggregat. Ofta är aggregaten så dåliga att de inte uppfyller normala krav på isolation, och utlöser därmed jordfelsbrytaren. Men då är det per definition fel på aggregatet. Principen att när en apparat är trasig, så att det säkerhetssystem som skall skydda mot felet triggar, att då koppla bort skyddet. Det är sådant de sysslade med när Tjernobyl havererarde.

Men eftersom tydligen alla tillverkare av bastuaggregta säljer trasiga aggregat, så får man tydligen vänja sig vid att leva farligt om man vill ha bastubad.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja det finns en märklig "praxis" gällande bastuaggregat. Ofta är aggregaten så dåliga att de inte uppfyller normala krav på isolation, och utlöser därmed jordfelsbrytaren. Men då är det per definition fel på aggregatet. Principen att när en apparat är trasig, så att det säkerhetssystem som skall skydda mot felet triggar, att då koppla bort skyddet. Det är sådant de sysslade med när Tjernobyl havererarde.

Men eftersom tydligen alla tillverkare av bastuaggregta säljer trasiga aggregat, så får man tydligen vänja sig vid att leva farligt om man vill ha bastubad.
Haha, då får jag utmana finnarna här! Det blir alltihop på samma jfb. (Halva badrummets belysning på annan jfb iaf)
 
Bastuaggregatets skydd är en korrekt jordning och en JFB är BARA ett tilläggs skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.