Har en ganska stor gårdsplan som jag skulle vilja lysa upp helt å hållet ibland..

Hade tänk mig en typ nästintill flaggstång liknande hög stolpe, Men belysning med högst upp på den som kan sprida sig över gårdplanen.. Vilken armatur, lampor kan rekommenderas :wow:???
 
I vilket syfte?
Det finns ju system där en lampa reagerar på rörelse och följer den som är på gårdsplanen. Eller ska du spela fotboll nattetid?
 
ullberg
Vad är ganska stor?

Och hur ofta ska det lysa? alltid vid mörker eller vid behov?

Om det bara är vid behov kanske ett par 1000w el. 1500w halogenstrålkastare kan funka (billigt inköp, dyr drift), om det är hela mörka delen av året kanske man vill satsa på exv metallhalogen.

Har svårt att se att LED skulle vara vettigt i dessa sammanhang, min känsla är att även ganska starka LED-strålkastare har dålig räckvidd, det känns som att ljuset klingar av väldigt snabbt. Då får man istället satsa på flera utspridda armaturer. Sen har de ju historiskt varit väldigt dyra, men det blir väl bättre och bättre med tiden.

/U
 
S
Det finns kraftiga LED-strålkastare nuförtiden, men dom är ganska dyra i inköp. Det har börjat användas en hel del LED-strålkastare ombord på offshorefartyg, dom har bra räckvidd, mycket bättre arbetsljus än halogen eller sodiumlampor.
http://www.luminell.com Sen finns det även budgetvarianter men dom har jag inte testad.
 
Nja vad kan d vara 50x50m i rundaslängar. Som man kan lysa upp ordentligt. D ska vara en brytare av och på. Å d kanske rör sig om 1 h per kväll. Ungarna är ute å leker å man kanske jobbar ute. Så några pengar i el blir det inte att oroasig för.
 
50x50 meter = 2500 kvadratmeter.

Det är ingen gårdsplan, det är snarare en halv fotbollsplan.

Men här finns säkert någon som kan räkna på lux, yta och Watt.

Jag gissar på att 25 kW skulle ge hjälpligt ljus för grovjobb.

Har själv en "gårdsplan" på 500 m2, men jag går in när det blir mörkt.
Eller tänder en 120 W halogen arbetsbelysning där jag är :)
 
Jag har själv lite samma problem, vill lysa upp ytan utanför garaget (typ 20x20m kanske?).
Har hittat ett intressant alternativ på Jula, Ledstrålkastare på 50W och 3600 lm.
Ganska billigt också på 699:-, men jag funderar på om det räcker till eller inte..
Inbyggd rörelsesensor (står inte i texten men står med i manualen)
 
Jag skulle räkna så här:

Halogen 500w ~ 10000 lumen. 100 kr i, 60 öre/h i driftkostnad. Total på två år, 1h/dygn drift =~ 550 kr

2x LED 50w ~ 2 x 4000 lumen. 1400 kr inköp, 12 öre/h drift. Total på två år, 1h/dygn drift =~ 1500 kr

Eftersom LED-strålkastarna faller så snabbt i pris tycker jag att man inte bör räkna med mer än två års återbetalningstid för den högre investeringskostnaden. Så köp några rejäla halogenare och sätt upp tills vidare. Biltema har en 1000w för 139:-. Det är närmare 20000 sköna lumen som lyser upp gårdsplanen.
 
Nidhögg skrev:
Jag har själv lite samma problem, vill lysa upp ytan utanför garaget (typ 20x20m kanske?).
Har hittat ett intressant alternativ på Jula, Ledstrålkastare på 50W och 3600 lm.
Ganska billigt också på 699:-, men jag funderar på om det räcker till eller inte..
Inbyggd rörelsesensor (står inte i texten men står med i manualen)
Köp 150w halogen istället för 129:-. Blir 3000 lumen ungefär. En lampa med rörelsedetektor är normalt inte tänd många minuter per dygn så det tar väldigt många år innan du tjänar igen kostnaden för en LED-strålkastare.
 
D finns inte xenonljus för typ gårdsbruk utomhuslampa.....????

Har några strålkastare med 24 v xenon liggandds på jobbet.
Kanske man skulle mikkla upp å lysa med .... borde ju lysa så in åt skojjtarnsss..
 
Xenon är väl främst bra i bilar för att de ger många lumen per watt. Halogen ger ca 20 lumen/watt, HID Xenon omkring 90. Men de är dyra. På en gård är det troligen billigare att bara bräka på med mera effekt. Man monterar inte 2 x 1000 W halogen på en bil (även om det lockar).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den typ av HQI-armatur som jag länkade till är nog betydligt mer lämpad att lysa upp en gårdsplan än en bilstrålkastare. Effektiviteten är lika hög och livslängden säkerligen avsevärt bättre.
 
Jag har Julas 150W metallhalogen till paddocken på ca 15x35 m. Den sitter 5m upp och 3m från sidan. Resultatet är mjäkigt, trots 10,000 lm om jag minns rätt. Skulle behövas 4 sådana lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.