A
Hej
Köp LEDlysrör.
De passar i befintlig armatur.
Annars håll inte på och krångla med de gamla kanske tveksamma och för korta kablar och lägg utanpåliggande kabel.
Ska du ändå köpa så "enkla" lysrör spelar det väl ingen roll...
/W
 
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Köp LEDlysrör.
De passar i befintlig armatur.
Annars håll inte på och krångla med de gamla kanske tveksamma och för korta kablar och lägg utanpåliggande kabel.
Ska du ändå köpa så "enkla" lysrör spelar det väl ingen roll...
/W
Förstår verkligen ingenting av vad du skriver tyvärr.
Att bara köpa led-lysrör är ingen bra idé. Man kan vara tvungen att koppla om ganska mycket.
 
Fairlane
A Anvandarnamn_ skrev:
Förstår verkligen ingenting av vad du skriver tyvärr.
Att bara köpa led-lysrör är ingen bra idé. Man kan vara tvungen att koppla om ganska mycket.
Det beror lite på vad du har nu. Jag hade gamla armaturer med två lysrör i varje, vilket brukar vara då det kan bli problem. Jag behövde bara peta i de nya LED-lysrören och bytas ut glimtändaren, mot den som följde med.

Seriekoppla armaturerna tror jag inte du vill göra, parallellkoppling är vad du är ute efter.

Klar man kan göra egna hål i armaturen och dra kabeln den vägen, men det är kanske inte det bästa. Just Anslut, Julas eget märke brukar väl få plus för priset, minus för vidarekoppling, men man gör ju som man själv vill. Jag har själv en liknande armatur av märke Anslut och den duger till mig och det användningsområde jag har. Ingen vidarekoppling från den.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror lite på vad du har nu. Jag hade gamla armaturer med två lysrör i varje, vilket brukar vara då det kan bli problem. Jag behövde bara peta i de nya LED-lysrören och bytas ut glimtändaren, mot den som följde med.

Seriekoppla armaturerna tror jag inte du vill göra, parallellkoppling är vad du är ute efter.

Klar man kan göra egna hål i armaturen och dra kabeln den vägen, men det är kanske inte det bästa. Just Anslut, Julas eget märke brukar väl få plus för priset, minus för vidarekoppling, men man gör ju som man själv vill. Jag har själv en liknande armatur av märke Anslut och den duger till mig och det användningsområde jag har. Ingen vidarekoppling från den.
Tack för ditt svar.
Jag har läst i vissa trådar att man ska koppla förbi drivdonen (att man inte ska fuska och bara byta till med samt glimtändare).
Det är inte seriekopplat.

På lysrören står det ”LRD 36W/33”

Jag har 8 armaturer, men två lysrör i varje. Alltså 576 watt. Fast är mer ute att byta för att få starkare ljus än att spara pengar.

Bifogar bild.
 
  • Inuti en belysningsarmatur med lysrör, drivdon och ledningar synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, dessa armaturer har bara plint i ändarna. Dessutom går de nog inte att öppna.

Du behöver armaturer med anslutning i mitten, tex dessa

https://www.elbutik.se/product.html/airam-basic-led?category_id=1542

Ingen aning om kvalitén, de var de billigaste. Jag skulle köra på exaktor, fagerhults, hide-a-lite, men priset är det dubbla.

Jag skulle också, som du tänker, byta ut armaturerna och inte hålla på med led-rör i så pass gamla armaturer.
 
Finns även tunna led plafonder (runda armaturer). Finns flera olika runt 20-30w som borde funka bra
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.