Hej!

Jag beställde igår till fyndpris ett gäng armaturer men efter att ha läst lite så avbeställde jag dom (gamla jula / anslut armaturer med glimtändare). Jag kände att jag ville gå på HF-don armaturer istället, mestadels för att undvika ev. ljud och flimmer som många skrivit om dom.

Jag sitter då och kollar på vad jag ska ha och många förespråkar nordlux armaturerna som oftast hittas på bauhaus. Många rekommenderar även Philips-rör varpå det hade varit attraktivt att köpa rör separat trots att det är väldigt prisvärt när dom ingår i nordlux armaturerna.

Jag har då kommit fram till två varianter men blir osäker på placering och armaturstorlek. Det är inte mycket i takhöjd att prata om har inte exakta mått men ~2.5 sluttandes ner till nästan bara 2 meter längst in i garaget. Garagemåttet är 9x4 meter. Det kommer inte vara ett parkeringsgarage vintertid utan ett garage för att trångt meka i samt en trång "verkstadsdel" på dom 4x4 meterna längst in. T ex. snöskoter, hoj eller bänkmeck.

Vad skulle ni föredra?

6st Biltema IP-65 2x54w hf-don armaturer med Philips 840 rör, med option på att komplettera med belysning över huv och "verkstadsdel".
rör2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9st Nordlux ip-65 2x36w hf-don armaturer med nordlux rör, ingen komplettering
rör1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar på förhand!
 
Mitt "stora" garage är 9x3,5m och jag satte upp Biltemas T5-armaturer 2x54W. Eftersom jag har LED i resten av huset testade jag även en LED-armatur mot en Biltema men LED har tyvärr ingen chans ännu. Kör även med Biltemas lysrör och är mycket nöjd.
Garaget är 3m högt inne och rätt smalt, som sagt, så jag satte tre armaturer högt upp på varje vägg och en över arbetsbänken längs in. Summa sju stycken. Jag behöver inte fler och då är detta min verkstad, inte förvaring.
 
Asås skrev:
Mitt "stora" garage är 9x3,5m och jag satte upp Biltemas T5-armaturer 2x54W. Eftersom jag har LED i resten av huset testade jag även en LED-armatur mot en Biltema men LED har tyvärr ingen chans ännu. Kör även med Biltemas lysrör och är mycket nöjd.
Garaget är 3m högt inne och rätt smalt, som sagt, så jag satte tre armaturer högt upp på varje vägg och en över arbetsbänken längs in. Summa sju stycken. Jag behöver inte fler och då är detta min verkstad, inte förvaring.
Är det dessa du monterat?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP65-D-Markt-44790/

Fanns det någon speciellt tanke och vinst med att montera dom efter väggarna högt upp (t ex. skuggor eller test för mest ljusspridning) eller blev det bara så?
 
Är det varmgarage så hade jag kört på T5 rör då de arbetar bättre i Ljusflödet.
Är det kallgarage så hade jag nog spanat mer på T8.

Jag tycker snarare att du ska span på T5 rör och med HF don.
Lite dyrare kanske. Men mina erfarenheter så ska det kosta att få det ljust. Byggt om två garage själv. Lysrör ska man ju byta då och då beroende hur många timmar de brinner.

Ett stort varmgarage med 3 rader med T5 armaturer typ 9,5x10m
2x49W och det sitter 6st armaturer i varje rad. Armaturerna är "egentligen" gjorda för affärslokaler.
Enda "nackdelar" är att man bör dela upp belastningen på flera faser. Tar 2-3 minuter innan alla ljusrör är i fullt sken.
Riktigt bra sken även vid sidan och "under" bilen.
Jag hade begagnade lysrör till dessa och vid byte av en rad mot nya Dyra lysrör.. kostade ett par tusen kr för att byta alla rör. så skulle jag säga att den första raden jag bytte gav mer ljus än vad två rader med gamla ljuskällor gav.


Ett annat kallgarage med där man bara får plats med bilen och en liten smal gång vid sidan och en arbetsbänk som man trängs framför bilen så sitter det 4st T8 armaturer utan reflextor och vanliga don. 2x36?? Placerade vid sidan och ovanför arbetsbänken. Duger gott. Men arbetar man med bilen på sidorna så är detta påtok för dåligt ljus. Jag ångra både placeringen av både armaturer och armaturval.


För övrigt så ger ju T8 "kalla punkten" i mitten av ett lysrör och T5 ger det i änden med info stämpel.
Så man ska montera alla lysrör åt samma håll för att undvika tex flimmer.

EDIT:

T8 använder man i en kall Miljö eller där det är drar kalluft etc.
T5 använder man i en varm miljö. T5 ger långt mycket bättre ljus i rumsteperatur och vid stilla stående luft.

Det spelar givetvis in om armaturerna är slutna eller ej. Men Det hade jag lagt mindre vikt på i slutändan.
 
Redigerat:
Peter Östman skrev:
Är det dessa du monterat?
[länk]

Fanns det någon speciellt tanke och vinst med att montera dom efter väggarna högt upp (t ex. skuggor eller test för mest ljusspridning) eller blev det bara så?
Jupp, det är dom, 2x54W.
Att dom hamnade högt upp på väggarna beror på att jag provade vad som gav bäst ljusspridning.
Tydligen fler som tyckte så för att dom gamla armaturerna (2 st) satt också på väggarna.
Gör som jag, koppla in en sladd med stickpropp till en armatur, håll upp den och testa vad som blir bäst hos dig.
 
Asås skrev:
Jupp, det är dom, 2x54W.
Att dom hamnade högt upp på väggarna beror på att jag provade vad som gav bäst ljusspridning.
Tydligen fler som tyckte så för att dom gamla armaturerna (2 st) satt också på väggarna.
Gör som jag, koppla in en sladd med stickpropp till en armatur, håll upp den och testa vad som blir bäst hos dig.

Alright, det får bli 6st sådana till att börja med så ser vi hur den exakta placeringen blir sen. Garaget är bara 4 meter brett så vi får se sen om det behöver kompletteras med fler i mitten. En av armaturerna kommer hamna i princip mitt ovanför arbetsbänken så det blir nog bra.

Tack även för din input -=fullmoon=-, det får bli ett par T5'or.
 
P
Peter Östman skrev:
Alright, det får bli 6st sådana till att börja med så ser vi hur den exakta placeringen blir sen. Garaget är bara 4 meter brett så vi får se sen om det behöver kompletteras med fler i mitten. En av armaturerna kommer hamna i princip mitt ovanför arbetsbänken så det blir nog bra.

Tack även för din input -=fullmoon=-, det får bli ett par T5'or.
Hur går det Peter :cool: fått upp några armaturer än? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.