Någon som har tips på lösning för belysning av yttersta delen av trappstegen.

Vill att det ska se ut ungefär som på bio (dock kanske annan färg), med en jämn belysning typ lysrörskänsla fast mindre och som tål att trampa på.

Vill inte ha LED lister med flera små lampor utan en jämn belysning av trappstegen, typ neonrör. Kanske någon form av fiberoptik.

hittar dock inga sådana lösningar tillgängliga i Sverige.

Om någon förstår min beskrivning och känner till någon lösning vore det fint.
 
Fiberoptik ger ju också punkter, precis som LEDarna. Det jag funderar på är lysrör av nån sort men där är väl främsta nackdelen att de bygger en del på höjden pga tjockleken på rören.

Annars borde man väl kunna sätta någon sorts ljusspridande remsa framför/under en LED-rad för att få samma effekt?

Lägga en stav plexiglas med en LED på var sida som lyser in i den från kortändarna? Men då är knepet att hitta en lagom "oren" plexi som sprider ut ljuset.
 
Ang plexistav: Som gammal bmwägare så vet jag att det var vanligt i början av Angel Eyes (dom lysande runda ringarna runt reflektorn) hysterin att tillverka egna sådana ringar med hjälp av plexistav som man gängade för att får räfflor där ljuset tar sig ut. Kan skära räfflor med en dremel också, där räfflorna är, tar sig ljuset ut.Persiennstav (sån man vriderpersiennenen med) användes flitigt. En diod i änden på staven och du har din lysande stav. Om det ger tillräckligt med ljus att användas om ledljus i trappor vågar jag inte säga.
 
Japp är plexistav varianten som jag sett på någon skum utländsk sida och är då (ialla fall till nament) en variant av fiberoptik som ger en lysande effekt av staven med en led på varje sida.

Ska bara fungera som ledljus inte lysa upp, får testa lite själv om jag inte hittar något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.