Jag har en skafttomt och funderar på att lysa upp skaftet med en LED-strip, totalt ca 25 meter. Har ett staket som löper parallellt och tänkte sätta strippen 1 meter upp och vinklad snett ut ner mot marken. Endast ute efter att få lite effektbelysning mot marken. Hur stor effekt bör jag ha per meter? Finns det några bra vinklade profiler att montera strippen i så att den skärmas av och man inte ser själva ljuskällorna om man står bredvid? Något annat jag bör tänka på?
 
För och nackdelar med 12/24/230 volt?
 
Generellt brukar 230V stripen ha en kortare livslängd än 12V och 24V. Det finns ett större utbud av stripe för 12 och 24V vilket gör det enklare att få tag i en hög kvalitet till överkomligt pris.

Nackdelen med lågvolts stripen är ju att man behöver att ett drivdon som kostar en del. (Kan även vara en fördel beroende på hur man ser det. Vid strömpikar etc tar drivdonet stryk istället för LED:en. Många drivdon har inbyggda skydd mot överspänning, kortslutning mm. Oftast enklare att byta ett drivdon än 25m stripe).

Du kan förmodligen inte koppla alla 25m till ett drivdon. Ex. Osram anger 10m som max på sina utomhus don.

Ett tips är att välja en så hög kvalitet man känner att man har råd med. Det är ganska stora skillnader i kvalitet. Om ytterhöljet är tillverkat i harts istället för silikon kommer UV strålningen från solen gulna och torka ut den. Man får då ett annat ljus. Sprickorna gör att fukt kommer in och förkortar livslängden betydligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra råd jonas_loof!

Jag har sneglat på en 24V list från CabLED (återförsäljare ledgiganten.se). Vad jag förstår ska transformatorn på 96W av samma fabrikat kunna driva hela 25m.

Listen är på 3,7 Watt/meter och ger ljuset 210 Lumen/meter. Det är bara det att jag inte har någon känsla för hur mycket eller lite det egentligen är och det är svårt att prova på nätet... ;)
 
Lite grovt kan man säga att den stripen ger ett ljus motsvarande en 20w glödlampa per meter.

Om det räcker eller inte beror på hur mycket ljus man vill ha och hur mörkt det är runt om kring.

Jag använder själv oftast ca 7,2w/m utomhus som ger runt 5-600 lm /m.
Jag vill oftast ha möjlighet till relativt mycket ljus, så att man ser ordentligt.
Att välja ett drivdon som kan dimmras med en återfjädrande brytare kostat inte så mycket extra, då kan du reglera ljusnivån.

Att montera stripen i / mot en aluminium profil brukar förlänga livslängden.
 
  • Gilla
Joffa
  • Laddar…
Tack igen! Bra med en grov referens. Det låter som om jag ska leta efter något med ungefär samma effekt/ ljusstyrka som du brukar använda. Då kanske det blir flera drivdon. Tänkte att jag inte skulle behöva dra så lång matning men då kanske det får bli lite längre ändå :)

Du nämnde Osram i ditt tidigare svar, har du erfarenhet av kostnad/kvalité? Andra märken som du kan rekommendera?
 
Jag använder främst Osram, då de på proffsprodukterna lämnar 5 års garanti på led och drivdon. På konsument lämnar de 3 års garanti. Jag har slutat använda "kina stripes" då de har haft ojämn kvalitet, där det varit ljusskillnad mellan olika dioder på stripen.

Om man som jag måste lämna garanti till en kund där jag gjort en installation så är det tryggt att veta att det finns ett stöd / garanti från tillverkaren. Gärna i mer än två år.

Jag har även använt Arditti, tridonic, philips lumiled, level light och havells sylvanias stripes. Alla med bra kvalitet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Stort tack!!
 
strippen du ska använda om du vill ha mer ljus än 3,7w/m heter 5050.(den du nämner heter 3528). Jag har bara goda
erfarenheter av "kina" stripes då alla mina har fungerat klanderfritt. Många svenska "kända" led försäljare säljer exakt samma saker men 10ggr dyrare. Men välj det som känns rätt.
Det viktiga är som föregående talare säger, välj rätt drivare och lägg dig inte på "gränsen" belastningsmässigt.
Köp skarvhylsor till strippen då de oftast säljs på 5m-rulle. Det finns även fina anpassade anslutningskablar att köpa
och löda på.
Aluminiumprofiler finns både platta och vinklade 45grader...
//
M
 
  • Gilla
Joffa
  • Laddar…
Tack!
 
Bara du tänker på att du inte drar hela 25m i en ända slinga. Du får dela upp det lite olika beroende på effekten du ska ha på ledlisten. Vid lägre effekter kan man dra lite längre ledlist enligt mina erfarenheter. Problemet är förlusterna som blir, så ljusstyrkan blir svagare och svagare. Jag köper allt från ledteknik, bra kvalité och skapliga priser samtidigt som dom har bra kunskap. Dom har även profiler, drivdon och dimrar.

Väljer 4,8w/m om man inte kräver allt för mycket ljus. Annars ska man gå upp till 7,2w/m eller 15w/m, då blir det såklart även mer kostnader på drivdon m.m.
 
  • Gilla
Joffa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.