Den här frågan har jag ställt tidigare men då spårade tråden ur...

Jag har en björk som jag funderar på att belysa på något vis. Eluttag och lämplig stolpe finns redan (inringat).

Trädet ligger långt upp på tomten, det är över 100 meter från vår parkering och dit så det måste vara rätt kraftig belysning.

Så, tips på något som inte ruinerar och hur mycket effekt måste jag räkna med. Kan man köra med vanlig byggstrålkastare (led) eller är det för stor spridning på såna?

Finns det fjärrströmbrytare med lite räckvidd förresten?
 
  • En björk markerad med röd cirkel på en solig tomt med gräsmatta och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja en byggstrålkastare kan nog bli bra. Stor spridningsvinkeln tror jag inte har någon större betydelse då inte bara stammen utan lövkronan också ska belysas.
 
Men någon som har en känsla för hur mycket effekt som behövs?
 
Minst motsvarande 50 W halogenljus.
 
Går ledningen till något mer?
Även med fri sikt så är 100m lite i överkant för de flesta pålitliga fjärr-systemen (dvs inte 433/X10)
Men, du kan kanske bryta i andra änden av ledningen istället?
 
Själv skulle jag låna/hyra ett elverk och några olika strålkastare för att testa och se utan att behöva gräva ner och lägga stora pengar innan du vet att det blir så som du vill ha det. Ev låna till dig några långa skarvsladdar men tänk på att inte lägga stora effekter på dem och absolut inte låta dem ligga kvar utan bara för test och sedan in igen.
 
BirgitS
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Men någon som har en känsla för hur mycket effekt som behövs?
Det fanns ju några exempel på sidan jag länkade till.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det fanns ju några exempel på sidan jag länkade till.
Absolut, tänkte bara att det kanske fanns någon här som testat med typen byggstrålkastare. Det där var ju lite finare grejor
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Själv skulle jag låna/hyra ett elverk och några olika strålkastare för att testa och se utan att behöva gräva ner och lägga stora pengar innan du vet att det blir så som du vill ha det. Ev låna till dig några långa skarvsladdar men tänk på att inte lägga stora effekter på dem och absolut inte låta dem ligga kvar utan bara för test och sedan in igen.

Det är lugnt. Tidigare ägaren gillade att gräva så jag har el vid garaget, förrådet, två härbren, en gammal matkällare i skogen - och vid nämnda träd Stolpe och allt finns för att skruva upp en lampa. Klurar bara på vad jag ska köpa.
 
Jag skulle sätta en eller två floodlight som belyser omlott med varandra från sidorna. (20-30w led varmvit) Du hittar dem i Sverige för 150kr-5000kr styck. Gissa vilka jag rekommenderar... Sen en med smalare ljusbild framifrån riktad mer mot toppen. För styrning skulle jag använda ett skymningsrelä (t.ex steinel 3000)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.