Hej,
Jag håller på att renovera ett badrum och har tänkt att jag vill ha en ledlist i nischen. Tycker det är lite svårt att välja mellan alla olika alternativ och förstå de olika resultaten. Vilken skulle ni rekommendera för att uppnå liknande resultat som bifogade bilder? Vill man ha en u-profil nära vägg, eller hörn profil? Opal täcklock?

Tack på förhand!
 
  • Renoverat badrum med LED-list i nischen, mörka kakelväggar, mönstrat golv och duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med stora kakelplattor och en inbyggd ledlist i en nisch som ger ett mjukt ljus längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med fristående badkar och en LED-list i en väggnisch som skapar ett mjukt ljus bakom röda handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker två saker när jag ser detta och det är snyggt, riktigt fint men också ha en plan för att byta LED-listen om/när den går sönder.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tänker två saker när jag ser detta och det är snyggt, riktigt fint men också ha en plan för att byta LED-listen om/när den går sönder.
Jag tror inte att det ska vara något problem då i de flesta fall verkar vara som att man lägger en utanpåliggande aluminiumprofil som man sedan fäster ledlisten i på något vis. Borde ju då inte vara något problem att rycka loss från profilen och klistra dit en ny eller hur den nu fästs.
 
P Planktoon skrev:
Jag tror inte att det ska vara något problem då i de flesta fall verkar vara som att man lägger en utanpåliggande aluminiumprofil som man sedan fäster ledlisten i på något vis. Borde ju då inte vara något problem att rycka loss från profilen och klistra dit en ny eller hur den nu fästs.
Du kan nog öppna en sån profil utan att rycka loss den. Du behöver ju el till listen och i ditt fall borde det ju vara lugnt eftersom det är svagström. Sen får du ju lösa hur det ska gå genom tätskiktet. Här är det ju bra om nischen går ut en bra bit från duschen så du kan göra hålet i mindre kritisk våtzon än den värsta. Så tänker jag i alla fall.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan nog öppna en sån profil utan att rycka loss den. Du behöver ju el till listen och i ditt fall borde det ju vara lugnt eftersom det är svagström. Sen får du ju lösa hur det ska gå genom tätskiktet. Här är det ju bra om nischen går ut en bra bit från duschen så du kan göra hålet i mindre kritisk våtzon än den värsta. Så tänker jag i alla fall.
Jag lekte lite i DIAlux, något liknande bilder blir det nog. Hittade en hidealite ledlist med ip62 eller ip67, minns inte nu.
 
  • Mörkt badrum med LED-list under hyllan och takspots, klinkergolv och modernt frittstående badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorgenererad bild av badrum med LED-belysning, modern inredning och mörka kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv IP-klassningen på listen är inte något problem. Du kan ha vilken som helst om du har den i en list och den dessutom hänger innanför en kant. Problemet är hur du ska lösa genomföringen i tätskiktet. Jag tror inte det är några problem alltså för huruvida du får vattenskada, det går att fixa. Men med regler etc. Du vill ju ha en lösning där du kan dra om kabeln som går ut dit också vid behov.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Själv IP-klassningen på listen är inte något problem. Du kan ha vilken som helst om du har den i en list och den dessutom hänger innanför en kant. Problemet är hur du ska lösa genomföringen i tätskiktet. Jag tror inte det är några problem alltså för huruvida du får vattenskada, det går att fixa. Men med regler etc. Du vill ju ha en lösning där du kan dra om kabeln som går ut dit också vid behov.
Ja, det har du ju helt rätt i. Hur fasen ska jag lösa tätskiktet vid rörutsläppet... Jag kanske ska skicka iväg ett mail till hidealite. De borde ju ha koll på hur det brukas göra iallafall.
 
P Planktoon skrev:
Ja, det har du ju helt rätt i. Hur fasen ska jag lösa tätskiktet vid rörutsläppet... Jag kanske ska skicka iväg ett mail till hidealite. De borde ju ha koll på hur det brukas göra iallafall.
Mm det finns ju annan el i badrum som är enligt reglerna men det är just om det hamnar för nära duschen som jag tänker att du behöver kolla så det blir rätt.
 
BirgitS
P Planktoon skrev:
Vilken skulle ni rekommendera för att uppnå liknande resultat som bifogade bilder? Vill man ha en u-profil nära vägg, eller hörn profil? Opal täcklock?
Jag tror att dina bilder visar en u-formad ledlist där ljuset är riktat nedåt och inget opalt täcklock eftersom ljuset bildar en skarp linje på nischens gavel. Sen ska det väl sägas att det är vanligt med photoshoppade bilder så det behöver inte en helt sann bild.

Om du i alla fall ska ta in en elektriker för att fixa annan el i badrummet så bör den personen kunna dra fram el som går genom tätskiktet på ett tillåtet sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.