Har kopplat telelinan till mitt ADSL modem genom ett belkin överspänningsskydd och får då störningar på telefonerna. Det blir alltså brus och knaster etc i luren... Nån som vet varför ?
 
JesperS skrev:
Har kopplat telelinan till mitt ADSL modem genom ett belkin överspänningsskydd och får då störningar på telefonerna. Det blir alltså brus och knaster etc i luren... Nån som vet varför ?

Förmodligen därför att det är lågbudget-prylar. Åkte själv dit på samma grej.
 
Snudd på standardfel som många får när de kopplar in ADSL. Samma problem, typ. Överspänningskyddet kortsluter förmodligen in och ut på ADSL-modemet så filtret som sitter i modemet som ska stoppa allt brus som ADSL-signalen innehåller fungerar inte som tänkt.
 
Själv har jag ett centralt överspänningsskydd.
Sitter monterat på inkommande tele före förstajacket.
Inga störningar för mig iaf .. Har ett gammal ADSLmodem o lös splitter ... Är säkert från tidernas begynnelse .. Fick adsl -02 lr -03 .. Kanske t.o.m var -01 men känns lite tidigt för ADSLteckniken ...
Iaf ett gammal modem o splitter ger iaf inga störiningar med mitt överspänningsskydd som sitter monterat före förstajack ..
Är iof ett åskskydd som är kopplat mot PEN i elskåpet.. Sattes in mellan -99 o -00 .
Ett ABB tror jag .. kommer inte riktigt ihåg ..
 
I
Har två Belkin åskskydd av 'värstingmodellen' (700:-/st) och ADSL med lös splitter. Telefonlinan är kopplat genom det ena. Det andra skyddar bara strömuttag till datorer m.m. Inga problem. (Belkin har även billigare modeller, men om de fungerar vet jag ej. Installatören ville heller inte befatta sig med att koppla ADSL-et över det just för att det kunde sätta ner hastigheten och skapa andra problem. Det fick sonen (professionell datakille) göra.)

Men... Jag fick inte köpa det genom Conrads i Malmö och det går heller inte att ta det via Conrads i Tyskland direkt. Jag handlade på Netonnet.


Det skydd DjAlbert nämner är troligen en s.k. ventilavledare. Ska monteras in direkt efter inkommande ledning av fackman. Och om det ska fungera maximalt, ska även vattenledningen och telefonlinan vara skyddad av detta. Är vattenledningen utlämnad kan ström komma via jord till skyddad utrustning.
________________
Byggaren
 
Det verkar som om jag får skaffa mig lite bättre grejor mao.

Det finns en hel del skydd av olika slag på ELFA, nån som har provat något av dem med ADSL ??
 
Iof så var det jag som satte in det..
HömHöm *skäms på mig*
Får skylla på klocka ..
Så klart det är en ventilavledare.. El och Tele går genom denna , Det stämmer ..
Vattenledningen går dock inte till denna , då jag fortdfarande inte orkat dra en så lång kabel så den räcker från skåpet till inkommande vatten.
 
DjAlbert har du metallrör för inkommande vatten??
 
Japp .. Lr Järn snarare .. Huset är från -34
Med nybytt el från -92
 
Om man har 5-ledare in i huset behövs väl ingen jord på vattenledningen?

Har själv komplett åskskydd i huset (5-ledare). Grovskydd i mätartavlan, mellanskydd i centralen och finskydd (APC) vid förbrukarna. Gav 20% rabatt på något i hemförsäkringen, jag kommer inte ihåg vad.
 
Mycke av detta fallerar väll om jag minns om inte el tele och vatten kommer in på samma ställe som de sällan gör i ett gammalt hus?
 
pefo skrev:
Här är ett som ska fungera med ADSL. Kostar lite mer men är bättre än de där 'plugg-in' skydden.

Överspänningsskydd för fast installation, tele
Vill bara säga att detta fungerade, slut på störningarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.