jag undrar hur mycket kan man belasta en vanlig takstol model ramverk 195 mm som sitter med cc 60 på ett garage med 27 graders taklutning.
Jag fick nämligen svar från företag som tillverkar takstolar att man kan gå runt på vinden( vi har lagt golvskivor på en del av vinden) men de rekommenderar inte förvaring på vinden på mer än 50 kg /m2.
Hur går det ihop? Det kan tilläggas att vi som tänkte gå på vinden väger definitivt mer 50 kg...
 
Det är skillnad på en last jämnt fördelat med 50 kg på varje kvm och en punktlast på 100 kg. Så det är ingen fara att gå där.
 
Var det samma företag som svarade på din fråga som gjort takstolarna?
Hur mycket man kan belasta beror på takstolens dimensionering så det är vanskligt att sätta någon allmän siffra.
När jag lät tillverka takstolar (på en takstolsfabrik) till mitt garage så gav jag dom villkoren:
CC 800. Betongtegeltak+spont ute och k-plywood+gips inne.
Efter betalning ;) fick jag ritningen där alla ingående element är specade och var dom procentuellt ligger i fråga om marginal för knäck, böj & drag.
Utan ett sån underlag så blir dom svar du får nog mest generella gissningar.
 
Jag ville höra just åsikter här i forum. Garaget har vi beställt från en husfabrik i Litauen , mycket gediget byggd av förstaklassiga material och av duktiga hantverkare. Ritningar vi fick är inga konstigheter, men de är inte lika specade som man får från svenska tillverkare. Det var projektledaren på fabriken som föreslog att lägga golv på vinden eftersom vi har ca 1,7 som högst där och kan använda vinden till förvaring. Därför blev jag lite förvånad när han skrev att man inte ska belasta golvet så mkt. Jag har också tänkt att det är skillnad på långvarig belastning, men min första reflektion var att hans svar var flr att vara på det säkra sidan, snarare än vad takstolar faktiskt tål.
Kollade på länkar som blev tipsad om men hittade ingen tabell eller beskrivning om vindsbjälklag och belastning inne på vinden
 
50kg/m2 är en normlast på vindsutrymmen som endast kan nås via lucka. Dessa 50kg/m2 ska vara utöver egentyngden av bjälklaget och kallas nyttiglast. Är det några egentyngder specade på ritning eller kan man se bjälklagsuppbyggnaden?
 
Tack, det var det jag undrade - om det svaret jag fick var ”standardsvar”.
Ser inga problem med takstolar över garaget , nu ligger det råspont på ca 2/3 delar av vinden.
Jag jämförde med takstolsplan för huset vi bygger (Anebyhus) och reflekterade att takstolar ligger tätare över garaget och är av 45x195 fast spännvid är bara 7m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.