Har letat och letat.

Skulle vilja hitta hur mycket ström olika säkringar tål. Främst 10A och 16A, porslin.

Gärna också något över hur mycket FK1.5mm2 tål.

Värme, belastning.
 
Vad gäller hur mycket en FK 1,5mm tål kan jag inte svara på.

Vad gäller säkringar räknar du fram det på följande sätt.
Du multiplicerar säkringens amper med volten och får den watt du kan ta ut innan säkringen "ryker"

Alltså..
10 amp klarar 2300 watt (10x230)
16 amp klarar 3680 watt (16x230)
 
  • Gilla
_jesper_
  • Laddar…
Ranchn skrev:
10 amp klarar 2300 watt (10x230)
16 amp klarar 3680 watt (16x230)
De klarar betydligt mer än så. En 10A säkring klarar en belastning på upp emot 14A i ett antal timmar. Det är det jag är ute efter. Som jag skrev för porslinssäkringar.

Men skulle gärna vilja ha en lista, eventuellt kurva. Men hittar inget på webben och mitt "arkiv" är inte disponibelt ;)
 
Lurvnos skrev:
Här finns smälttidsdigram för i alla fall snabba diazedsäkringar (vanliga porsinsproppar)
[länk]

sidan 5

ex. 10A propp. last 20A, löser ut efter 10 sekunder.
Tack!

16A tål ca 27A i 17min , 30A i 1m40s,har jag tolkat kruvan rätt då?

Edit: 100/60=1min40sek inte 2min20sek.

------------
tillägg:
En tanke att observera här. Man kan man se vilka extrema strömmar man kan riskera att utsätta en kabel för om man säkrar av den för högt. Eller att man dimensionerar en installation rätt, dvs. säkringen ryker inte bara för att man lägger till en extra belastning på kanske 300W om det tidigare är belastad med 2300W.

Det skulle också vara intressant att veta värmeutvecklingen i en FK1.5 vid viss belastning.
 
Tror du kollat rätt, lite svårt med precisionen i diagrammet. Det är lite lurigt i diagrammet; skalorna är logaritmiska, och så även skalorna. Men minns du matten så går det bra!
Kurvskaran är de olika säkringsstorlekarna, horisontell axel är strömmen, och vertikalt är tiden.
Jag tar två exempel till, för 16A säkring,
30A=>100 sek.
40A=>3 sek.

Förlusteffekten går att räkna ut rent fysiskt;
1 meter kabel, 1.5mm2, av koppar, får resistansen=0.0172/1.5 ohm = 11.5 mOhm.Vid ex. 10A fås förlusteffekt per meter kabel = P=I^2xR = 100x0.0115 W = 1.15W per meter.

Vilken temperatur detta ger beror på hur mycket värme som överförs till luften omkring.

 
Tackar, tackar.

Det var en fundering jag hade bara ingen speciell anledning. Men ändå.

Med 1.5 ohm så menar du 1.5 taget från ledningens area?
 
Jag kanske var lite raljant i beräkningarna, ska förtydliga dem lite;

Koppars resistivitet är 0,0172 ohm/mm2 och m
Alltså en 1mm2-tråd, 1 meter lång har resistansen 0,0172 ohm. Tiodubbla för tio meter, halvera för 2 mm2 yta osv.
Det skulle stå [0,0172/1.5] ohm. 1.5 är din ledares area.
Låter man enheterna följa med blir det [ohm/mm2 och m] / mm2, kvar blir ohm/m.
 
charta77 skrev:
Det skulle också vara intressant att veta värmeutvecklingen i en FK1.5 vid viss belastning.

Är det dimensionerat efter utlösningsvilkoret ska aldrig en vanlig PVC-kabel bli varmare än 70 grader, blir den varmare är det stor sanolikhet att isoleringen skadas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.