Jag har en problem med en golv konstruktion som är utfört av byggfirma jag har anlitat och konstruktörer vill inte ta ansvar för lösningen och har anvisat mig till någon lättbalktillverkare.

Som ni kan se i bifogad skiss, det gäller en fackverk i lättbalk, som är 250mm höga, där en OSB-skiva ska sänkas ner mellan balkarna för att sen lägga på Minerit-skivor och klinker.

Stödet för OSB-skivorna är två 45x170 regel, som vilar på blindbotten som i sin tur vilar på nedre flans/regel av lättbalk.

Dimensioner av delen av golvet är 2000mm x 2200mm. En trappa ska också ligga på golvet. Lättbalkar är 7500mm långa och har 3 stöd punkter.

Min fundering är om nedre flans av lättbalk kan bära vikten på den här typ av konstruktion.

Kan någon hjälpa mig?
 
Jag skulle inte utan vidare göra så, den som konstruerade balken har nog tänkt sig att lasten ska komma ovanifrån på den övre flänsen, nu kommer det bli viss draglast i balklivet vilket jag misstänker inte är meningen.
Om en byggnadskontruktör inte vill ta ansvar för denna konstruktion skulle jag dra öronen åt mig.
 
Tack, det var min tanke också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.