Funkar gör det men inte en 16 amp på det som går till annat än ugn.
 
För att byta säkring från 10A till 16A så måste trådarna/kablarna vara minst 2,5 mm², det lär det inte vara, utan det lär vara 1,5 mm².

Det går att köra allt på en 10A säkring om det är nödvändigt. Men då får man bara använda antingen micron eller ugnen var för sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Funkar gör det men inte en 16 amp på det som går till annat än ugn.
Varför inte 16A till uttag som täcker kyl, frys, micro?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför inte 16A till uttag som täcker kyl, frys, micro?
Det skrev du själv, säkringen rycker och fel tampar i rören
 
J jonaserik skrev:
Det skrev du själv, säkringen rycker och fel tampar i rören
Så du menar att kablarna till en ugn alltid är minst 2,5 mm², eftersom du vet att det går att säkra upp uttaget till ugnen från 10A till 16A?

Så som du skrev så uppfattade jag att det aldrig får vara 16A säkring till kyl, frys & micro oberoende grovlek på kablarna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att kablarna till en ugn alltid är minst 2,5 mm², eftersom du vet att det går att säkra upp uttaget till ugnen från 10A till 16A?

Så som du skrev så uppfattade jag att det aldrig får vara 16A säkring till kyl, frys & micro oberoende grovlek på kablarna.
Nu vet ingen hur det är med anslutning av spis/ugn, det har inte framkommit hur TS har, jag skrev att det var fel att säkra upp och antog generellt att det var vanligt vägguttag och då är det med säkerhet inte grövre än 1,5 mm2 till det och att säkra upp till 16 amp är fel och inte tillåtet. Sen det med att använda allt på en gång svarade jag inte på, men i TS fråga så var det tanken om att säkra upp.
 
T Tovin skrev:
Funkar det att koppla kylskåp, frys, mikro och ugn på samma säkring om man byter ut den från 10A till 16A?
Alla vitvaror är inköpta 2024.
Varför?

Du kanske bara har en säkring i din central och en huvudsäkring?
 
Nu vet vi ju inte hur du menar med "byta till 16A". Det är som sagt inte bara att byta säkringen. Utan trådarna till uttaget från elcentralen måste (troligen) bytas. Gör man fel där så blir det brand.

Att köra ugn och mikro på samma säkring är inte rekommenderat. Det kan i praktiken fungera om man låter bli att använda mikron samtidigt som ugnen värms upp. När den väl är uppvärmd så går den bara i någon minut i taget för att hålla värmen. Även en mikro brukar man inte köra på full effekt mer än någon minut åt gången.

Kyl o frys drar försumbart med el, de påverkar inte situationen.

Om vi antar att tanken är att byta ledningarna från elcentralen, så kan man lika gärna passa på att dra fram en tvåfasgrupp. Med två 16A säkringar. Det bör gå att få igenom samma rör. Detta förutsätter att det finns trefas matning till centralen. I många äldre lägenheter finns bara enfas matning.
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.