Hallå på Er !

Har problem med en bekants PC som jag försöker fixa. Jag har tidigare provat olika program som kollar Hårdvaran, så som temperatur, fläkthastighet, accesstider på disk osv osv.

Funkar bra men jag hitter inget som gör detta samtidigt som den belastar PC'n med arbete.
Problemet är att PC'n hänger sig ca 1-2 gånger/vecka. Då måste man dra ur strömmen och starta upp igen. Inget direkt konstigt det är ju Windows. Det SKUMMA :surprised: :surprised: är att man måste vänta 30-45 minuter innan man kan starta den igen ???. Det händer inget innan dess. Leverantören skyller på installationen av softvaran i PC'n.
Alltså inte hårdvaran som jag i min enfald trodde. Jag köper inte det, eller kan någon ge mig en rimlig förklaring ?
 
Buuzzz skrev:
Hallå på Er !

Har problem med en bekants PC som jag försöker fixa. Jag har tidigare provat olika program som kollar Hårdvaran, så som temperatur, fläkthastighet, accesstider på disk osv osv.

Funkar bra men jag hitter inget som gör detta samtidigt som den belastar PC'n med arbete.
Problemet är att PC'n hänger sig ca 1-2 gånger/vecka. Då måste man dra ur strömmen och starta upp igen. Inget direkt konstigt det är ju Windows. Det SKUMMA :surprised: :surprised: är att man måste vänta 30-45 minuter innan man kan starta den igen ???. Det händer inget innan dess. Leverantören skyller på installationen av softvaran i PC'n.
Alltså inte hårdvaran som jag i min enfald trodde. Jag köper inte det, eller kan någon ge mig en rimlig förklaring ?
Typiska symptom om man har temperaturproblem. Kolla så att alla fläktar går (inklusive de i nätaggregatet) och att luftintag inte är igensatta av damm.

Har du ett saftigt grafikkort så se till att det har plats att "andas". Att sätta ett fullsize-kort mot fläkten på ett grafikkort kan få vilken dator som helst att hänga sig.

En annan möjlig felorsak är ett trasigt nätaggregat. Kan också ge denna typ av fel.

Program för att belasta olika delar av datorn hittar du t.ex. via http://ftp.sweclockers.com/. Deras forum är också en källa till kunskap under felsökningen.
 
Låter som temperaturproblem men det är ju inte omöjligt att det är något annat. Ladda ner Prime95, övervakningsprogram hade du redan tydligen. Välj valet i menyn så att du belastar minnet också. Låt den köra i alla fall en halvtimme samtidigt som du håller koll på temperaturerna. Antar att du kan övervaka spänningarna till nätaggregatet i något av dina program. Det brukar visa sig ganska snabbt om det är temp-problem eller nätaggregatet som spökar. Får du inte ut något av det här så ladda ner och bränn ut Ultimate Boot på en skiva och starta från den och kör memtest så får du se om minnena är trasiga. Memtest kräver dock rätt mycket tid. Felen kan komma direkt men de kan också dyka upp efter många timmar. Ultimate boot-skivan är grymt bra när det gäller felsökning. Finns mycket godis på den skivan. Lycka till!
 
Hur länge har problemet funnits? Mer eller mindre hela tiden sen datorn var ny, eller dök det upp när din bekant uppgraderade / installerade något?
 
Sisoft sandra, som normalt används för att mäta en dators prestanda, har en funktion "burn in wizard" som belastar datorn på olika sätt samtidigt som temperaturer i datorn visas. Använde det själv för att testa en dator med värmeproblem.

http://www.sisoftware.co.uk/

MVH

Fredrik
 
Spontant låter det som temperaturproblem eller för klent nätaggregat.
Att installera om Windows tar ju i och för sig bara nån timme i anspråk, jämfört med att leta, ladda hem och laborera med olika testprogram. Ifall det är Windows som strular alltså.
 
Man kan misstänka temperaturproblem, enabla temp-varningar i bios så märker du rätt snabbt om det är det som är problemet.

Ett annat möjligt problem är minneskapslarna. om nån är trasig "mitt i" så uppstår inte problemen förrän man har lastat ner datorn ordentligt, jag hade det problemet ett tag och det uppstod inte förrän jag "zonade" i everquest.

/J
 
Tack för alla tips. Jag ska köra vidare. Sisoft sandra har jag inte provat skall prova det.

Att installer om Windows känns som en för enkel lösning ;D
Men man blir lite tjurig/nyfiken på vad felet är så jag ska nog testa lite först. Tack för alla tips.

Tomtebo: Problemen har kommit efterhand men de har varit där nästan hela tiden. Bl a så påpekade leverantören att det kan ha att göra med att det var flera användare upplagda i XP (pro)
En följdfråga då, finns det några rekommedationer på temperaturer, eller defaultvärden om man säger så... :-[
 
Din leverantör är totalt ute och cyklar, flera användare i XP leder inte till krascher. Det är troligast ett rent hårdvaruproblem, det finns ingen garanti kvar?

Vilka temperaturer som gäller beror på vilken processor du har...?
 
Tomtebo skrev:
Vilka temperaturer som gäller beror på vilken processor du har...?
Det måste ändå finnas något riktvärde typ 39-44 grader C eller ???
 
Lite grovt är det väl bra om moderbordet ligger på runt rumstemperatur+5 grader och processorn på max 40 obelastad. Vad uppmäter du för temperaturer?
 
Tomtebo skrev:
Lite grovt är det väl bra om moderbordet ligger på runt rumstemperatur+5 grader och processorn på max 40 obelastad. Vad uppmäter du för temperaturer?
Återkommer under kvällen. Skall hämta "liket" under kvällen för att testa stenhårt :)
 
Det är definitivt inget mjukvaruproblem. PUNKT.

Hadde det varit mjukvarurelaterat så hadde det räckt med att stänga av, vänta 10 sec och starta igen. Har du garanti kvar så gå tillbaka och kräv felsöknin plus rep. Har du ingen garanti kvar så plocka ut allt du inte behöver för att starta burken och se vad som händer.

Du kan testa med att installera en kopia till av windows i en annan katalog. På så sätt kan du se att det inte är mjukvaran som ställer till det utan att förlora din befintliga installation.

Som flera redan har påpekat så pekar allt på ett värmerelaterat problem. Om du ger oss mer detaljer om datorn så blir det lättare för oss att komma med bra råd

/Mats. Yrkesverksam datortekniker sen 10 år +
 
Återkommer med mer info om datorn när jag har den hemma.

Som sagt jag har hela tiden varit på det klara att det varit hårdvaruproblem. Men jag har inte kunnat "fånga" detta problem men det skall göras ihelgen 8) 8)
Jag har installerat maskinen samt ett antal andra maskiner samt att jag har skruvat ihop en hel del maskiner men aldrig med detta problem. Därför vill jag på något sätt bevisa var felet ligger.

Det "roliga" i detta är att leverantören nästan har övertygat köparen (min bekant) om att felet ligger i softvaran.Jag blir då lite "kinkig" och vill bevisa för alla parter att de har fel 8)

Jag kan också säga att felet ligger i hw och släppa det hela, men nu har det blivit lite prestige
8)
 
Temperaturer är grymt olika vad olika processorer tål.
40 grader klarar alla, betydligt varmare på de "tåligare" (typ 60 grader för vissa AMD-modeller)

Minnesfel KAN det inte vara om ni drar ur strömsladden och den ändå inte bootar direkt efter.

Låter som om det är en Dell Dimension - kan det stämma?

Troligast kondensatorer på moderkortet som spruckit, kolla om det finns några spruckna/böjda .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.