Hejsan!
Nu är det så att vi har fått tag på en annan lokal som vi tänkte ha lite lan-partyn i.
Det finns 3st perilex spisuttag som är säkrade till 16A var som vi hade tänkt använda.

Men nu är det så att huvudsäkringarna är på 3x25A
Hur mycket kan man lasta en sådan säkring med under ca 3 dygn? Finns det något speciellt man kan göra för att man ska kunna kräma ut det sista? Finns det några trögare säkringar? Det är vanliga smältsäkringar dvs redan relativt tröga.

Jag tror dock att det ska räcka med 3x25A, men vill vara på den säkra sidan. Och veta hur mycket man kan dra ut innan säkringarna går. Detta förutsätter självklart att det är jämt belastat mellan dem...

MVH
/Tomas
 
Hur många burkar med tillbehör rör det sig om som ska ha ström?
Generellt kan jag ju säga att datorer drar mycket mindre ström än vad man kan tro, men det kan ju förstås dra iväg med skärmar, kringutrustning, etc. Se till att skaffa effektmätare så ni får jämnlast på faserna.
 
Om du har 3*25A som huvudsäkring så kan du dra ut ca 25*230*3= 17 250W.

Men just LAN är lite knepiga ur elsynpunkt, nätaggregaten i datorerna orsakar ofta skräp och sånt på nätet.

Dessutom är det ofta stora läckströmmar i burkarna. De flesta LAN som får strömavbrott får det eftersom jordfelsbrytaren löser ut pga för stora läckströmmar. Lösningen - fördela datorerna på flera jordfelsbrytare, högst 10 datorer/jordfelsbrytare.
 
CHC skrev:
Hur många burkar med tillbehör rör det sig om som ska ha ström?
Generellt kan jag ju säga att datorer drar mycket mindre ström än vad man kan tro, men det kan ju förstås dra iväg med skärmar, kringutrustning, etc. Se till att skaffa effektmätare så ni får jämnlast på faserna.
Jag har räknat med 1,25A till varje dator. Det blir 48 besökare + kanske 10 burkar till, dock bara 6-7 till med tillbehör.
Då har jag dock inte räknat med att vissa kommer med laptops. Förutom datorerna är det 3 switchar, projektor, 2st kyl/frys, micro och belysning.

Det känns lite som det kommer ligga tajt. Men jag hoppas det borde fungera...

Vi tar ström från 3st perilex-uttag, det fanns 2 stycken elspisar samt en fet kaffebryggare som vi kunde fimpa :)

Men brukar man inte kunna lasta smältsäkringar lite över märkströmmen?

/Tomas
 
Jo du kan överlasta lite, det gör inget om strömmen ligger på 1,5 ggr vad proppen "tål" nån timme då och då, men ligg inte över märkströmmen under hela LANet!
 
SkaneErik skrev:
Jo du kan överlasta lite, det gör inget om strömmen ligger på 1,5 ggr vad proppen "tål" nån timme då och då, men ligg inte över märkströmmen under hela LANet!
Det borde fungera iaf :), det är ändå tilltaget lite med 1,25A per dator, många datorer drar under 1A, och nu speciellt om iaf några har laptops. Även TFT-skärmar drar mindre...

Men bra att veta att det inte skiter sig totalt med huvudsäkringarna om det belastas lite över om många startar datorerna osv.

Får köpa iaf så man har några extra...
 
Se bara till att inte starta alla burkar (eller ens alla burkar på samma säkring) samtidigt efter t.ex. strömbortfall.
 
Punkt1. Jag är inte behörig elektriker.


För det första så är detta lite oklart

Du säger att du har tre perilex uttag. Vet du om dessa är fullkopplade så att de överhuvudtaget har jord och nolla?

Nästa fråga: Delar dessa tre uttag på dina 25A säkringar?

Oavsett vilket så kan du alltså få ut 25A på ett uttag. Detta bör du fördela upp och säkra av med tex byggcentraler.

När jag gjorde sånt här för ett antal år sedan så brukade vi räkna på ca 200W per burk och ca 90W per skärm.

Det gav oss då max 8 burkar per 10A säkring. En vanlig 16A minicentral(handväska) har tre sådana utgångar. Den kan således stödja max 24 datorer. Moderna handväskor har dessutom jfb.

Tre sådanna centraler skulle ge dig 24+24 burk på de två första och max 12 burk eller motsvarande last på den sista för att hålla dig inom 25A. Risken här är att mikron tar för sig lite för mycket. Dock sa du att säkringarna var tröga så det bör gå kortare tider.

Det som kan vara knepigt är att skapa några anslutningskablar mellan perilexuttagen och byggcentralerna

Jordfel hadde vi inga större problem med med den ovanstående lösningen.

/Mats med erfarenhet av 10-15 lan mellan 40-650 deltagare
 
  • Gilla
David Holmgren
  • Laddar…
Det stora problemet med datorer är den reaktiva effekten. Jag har mätt fasförskjutningen på flera datorer.
Ex dator + skärm = 300W det är den aktiva effekten. P=UxI I=300/230=1,3A. Detta är inte den ström som tas från ditt nät.
Om du har en aktiv effekt på 300W så är tex den skenbara effekten 500VA
Ps=UxI I=Ps/U I=500/230=2,17 som är den ström som tas från nätet.
P=UxIxcos thi
P= aktiv effekt
Ps= skenbar effekt
Pq= reaktiv effekt

Jag vet inte om detta blir klarare!
 
mats_o skrev:
Punkt1. Jag är inte behörig elektriker.


För det första så är detta lite oklart

Du säger att du har tre perilex uttag. Vet du om dessa är fullkopplade så att de överhuvudtaget har jord och nolla?

Nästa fråga: Delar dessa tre uttag på dina 25A säkringar?

Oavsett vilket så kan du alltså få ut 25A på ett uttag. Detta bör du fördela upp och säkra av med tex byggcentraler.

När jag gjorde sånt här för ett antal år sedan så brukade vi räkna på ca 200W per burk och ca 90W per skärm.

Det gav oss då max 8 burkar per 10A säkring. En vanlig 16A minicentral(handväska) har tre sådana utgångar. Den kan således stödja max 24 datorer. Moderna handväskor har dessutom jfb.

Tre sådanna centraler skulle ge dig 24+24 burk på de två första och max 12 burk eller motsvarande last på den sista för att hålla dig inom 25A. Risken här är att mikron tar för sig lite för mycket. Dock sa du att säkringarna var tröga så det bör gå kortare tider.

Det som kan vara knepigt är att skapa några anslutningskablar mellan perilexuttagen och byggcentralerna

Jordfel hadde vi inga större problem med med den ovanstående lösningen.

/Mats med erfarenhet av 10-15 lan mellan 40-650 deltagare

Jag har iaf kollat upp ett av de 3 perilex-uttagen, det var fullkopplat. jag ska självklart kolla de andra också.

minielcentraler har jag så det räcker. Har en ombyggd handväska så det är 16A per fas, innan användes bara 2 av faserna. Sedan har jag en som jag har byggt själv med 3x16A. Och sist en som delar upp till 6x10A. Adaptrar till perilex-uttagen har jag redan gjort en. Ska göra 2 till nu sen. Har bara gjort en adapter med perilex-propp i ena änden och en europakontakt (hona) i andra änden.

Dessa 3 perilexuttagen är säkrade med 3x16A var.
Jag har tänkt ha just precis 24 datorer per elcentral, iaf de 2st med 3x16A. Så det blir 8 datorer per 16A-uttag. Den tredje elcentralen ska användas till crew, servrar och projektor.

Jag hoppas det kommer fungera bra med micron också iaf. Får kolla vilken fas den ligger på, och se till så frysen och den inte är på samma iaf...

/Tomas
 
optimum
Finns det jordfelsbrytare?
Om inte vore det nog bra med så mycket kablar som det blir och till det Coca Cola

mvh Roland
 
rolri skrev:
Finns det jordfelsbrytare?
Om inte vore det nog bra med så mycket kablar som det blir och till det Coca Cola

mvh Roland
Det finns 1 jordfelsbrytare, och den sitter i en av de tre minicentralerna. Den kan jag dock koppla förbi utan problem.

"Om inte vore det nog bra med så mycket kablar som det blir och till det Coca Cola"
Detta tolkade jag inte riktigt? :)
 
Den ska du inte koppla förbi. Tvärtom förse de andra minicentralerna med jfb:s istället.

De är skyddsutrustning och de räddar liv.
 
mats_o skrev:
Den ska du inte koppla förbi. Tvärtom förse de andra minicentralerna med jfb:s istället.

De är skyddsutrustning och de räddar liv.
Problemet är ju när man kopplar in många datorer till en jordfelsbrytare.
Det är ju alltid en liten läckström vid switchade nätaggregat. Tillräckligt många datorer får ju jordfelsbrytaren att lösa ut.
 
Ska inte alla tillfälliga elcentraler såsom byggcentraler vara försedda med JFB?

// DeBe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.