Jag har en cirka 35 m lång uppfartsväg med en höjdskillnad på cirka 7 m. Lokalt är lutningen större än så. I dagsläget är detta en ganska hårt packad "byggväg" bestående av sprängsten och ovanpå det mindre fraktioner ända ned till "grus" / sand. Vägen är alltså i fullt körbart skick och under bygget har diverse tunga lastbilar kört på den så det är inga problem med konstruktionen i sig.

Dock är den inte helt lämplig att gå på eftersom stenar lätt rullar iväg när man går på dom. Att gå i högklackat på den går inte heller så bra. Icke fyrhjulsdrivna bilar har också problem då och då.

Nu till min fråga. Vilka beläggningar kan vara lämpliga på en sådan brant väg? Vissa föreslår asfalt medan andra säger att det kommer bli snorhalt på vintern eller vid regn. Grus tipsar en del om medan andra säger att allt grus snart kommer att ligga nede vid gatan. Behåll den som den är är ett annat tips, men det är ju inte så snyggt.

Alla tips och råd är välkomna!
 
Vi har en grymt brant uppförsbacke upp till vårt hus, en sträcka om ca 160 meter. Jag vet inte hur många grader/procent, men den är brant så det räcker. Vi kommer bl.a. inte upp med släpkärra, med den framhjulsdrivna bil vi just nu har, och även utan släp går det inte att stanna i backen och sedan köra vidare, utan då måste man backa ner och ta lite fart och försöka på nytt.

Vi kommer inte att asfaltera, då det blir halt, som du nämner.
Däremot har vi i vår backe, efter husbygge som involverade många tunga bilar, lagt en fiberduk ovanpå sprängsten, makadam och flis, och ovanpå det några lager flis och överst 0-18.
Allt ligger stilla och bra, även efter skyfall, även om vi ibland måste ut och kratta lite i backen, och någon gång lägga på en skyffel grus. Men det rullar inte ner till gatan.

Beläggningen ser ut som vilken grusväg som helst, väl packad och bra. Man kan gå i högklackat om man så skulle vilja, eller rulla ner med cykel, eller... :)
 
Intressant Sennen, kanske är det något liknande vi får göra. Har sett att det finns ett slags mörkgrått grus som ser lite snyggare ut än vanligt grus, men jag misstänker att det är dyrare också - suck...

Det här med flis förstår jag dock inte riktigt. Är det flis som i träflis eller är det något stenmaterial som kallas så?
 
Jag har fortfarande inte full koll på olika sten-, grus- och sandbenämningar, det verkar som att det finns många namn på samma saker, och ibland används vissa fel...
Jag har i alla fall fått följande definition på "flis": "Det är krossat berg, till små stenar ca 5-10 mm. Gör ej så ont att gå på."

Inte träflis, alltså. :)

En annan variant som jag funderat på att ha i vår backe, som vi faktiskt har på vägarna kring vår sommarstuga, är uppbruten asfaltsgrus, dvs när de bryter upp asfalt på vägar, tar de tillvara på beläggningen, krossar det till en slags asfaltsgrus och säljer det som vägbeläggning igen (fast nu behövs inget klister eller maskiner, utan man lägger det bara precis som vanligt väggrus).
Det blir tungt, dammfritt, tyst, hårt packat, och efter soliga dagar på sommaren nästan lite ihopsmält. Nackdelen skulle kunna vara att det kanske kladdar om man går på det i extremt solsken, jag vet inte. Kanske blir det också för slätt för en backe. Men det kan vara värt att kolla upp! Det är naturligtvis lite dyrt också... :)
 
Jag har en fråga om asfaltsgrus.
Om vi lägger det nu på uppfarten tillfälligt, kommer vi då få problem att göra oss av med det sen när det ska bort?
Jag gissar att set inte kan dumpas som vanliga fyllnadsmassor?
 
Vår branta backe hade grus innan och problemet var att folk som hälsade på och inte var vana att köra i branta backar stannade mitt i och sen gasade de sönder backen då hjulen grävde ner sig... Sen skumpade man upp efteråt tills man paddat om. Men efter asfaltering var det inga problem alls... Endast tre fyra ggr som bilen utan fyrhjulsdrift inte kom upp nu i vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.