Vi kommer att sälja vår bostadsrätt under hösten med en förmodad vinst på ett par hundra tusen, Sedan är tanken att vi ska hyra en villa/lägenhet medan vi bygger hus under våren/sommaren.

Problemet som jag ser det är att de pengarna vi gör i vinst på lägenheten räknas som inkomst hos skatteverket och det kommer innebära att mitt studiebidrag under hösten kommer att krävas tillbaka eftersom jag kommer över fribeloppsgränsen med råge.

Visst tänker jag rätt ifall det är bättre för mig att sälja lägenheten i januari för att slippa bekymra mig om csn?
 
Det stämmer. Hade samma "problem" när jag sålde br, fick inget csn bidrag under hösten.
 
Vilket datum är det som räknas? Kan jag skriva ett köpekontrakt idag men med inflyttningsdatum i januari eller är det kontraktsdatum som gäller?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Är inte riktigt säker, men kan tänka mig att det är kontraktsdatumet, om inte slutbetalning sker i samband med inflyttning i januari.
 
Slutbetalning sker väl alltid vid tillträde, så det blir tillträdesdagen som räknas.

Hur som helst spelar det ingen roll om du begär uppskov med beskattningen av vinsten. Vinsten rullas in i ditt nya boende och beskattas när du säljer det. För att kunna göra detta fullt ut måste nya bostaden vara dyrare än den sålda, du måste skaffa den nya bostaden senast kalenderåret efter att du sålde och vinsten får vara högst typ 400' kr (kommer inte ihåg exakt belopp).

Så om du säljer i höst, gör 300' kr i vinst och flyttar in i ditt nya dyra hus nästa år, så redovisar du ingen kapitalvinst i deklarationen och får inte på nöten av CSN.
 
Såg att jag skrev lite dubbeltydigt, sorry.

Det spelar alltså ingen roll när du lägger tillträdesdagen så länge som du flyttar in i nya huset nästkommande år.

Om man får uppskov innan nya boendet är klart kallas det för preliminärt uppskov.
 
I detta fall är det kontraktsdatum som gäller.
 
Efter kontakt med skatteverket kan jag konstatera att Fred har full koll på läget. Om man skaffar ett dyrare boende innan den 2:a maj 2 kalenderår senare så går det bra att söka uppskov på vinstskatten och då redovisas den inte som inkomst.

För övrigt är det kontraktsdatum som gäller och inte inflyttning eller slutbetalning.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Så om man får preliminärt uppskov i år, CSN blir glada och betalar ut pengar utan knot (haha...). Vad händer då om man "pga anledning" inte genomför det där köpet om 2 år? Skatten får man betala, men vad gör CSN?
 
Antar att det kommer ett återbetalningskrav på hela summan som ett brev på posten

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Om du inte skaffat nytt boende till maj två år senare, så kan ditt preliminära uppskov inte bli permanent utan måste då tas upp till beskattning. Emellertid så tror jag inte att man river upp föregående års taxering utan vinsten hamnar på det nya årets taxering.

Ovanpå vinstskatten läggs för övrigt en straffavgift på 10 % när du inte får permanent uppskov.

Innevarande års kapitalinkomster berörs alltså inte och CSN har då inte heller rätt att kräva tillbaka något. Nästa års studiemedel däremot...
 
Nästa år kommer jag inte ha några studiemedel alls så det är inget problem för mig

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.