Hejsan, har en diskmaskin från beko som är köpt i våras och sitter i ett ikea kök. Diskmaskinen sitter i mitten utav 2 stommar på vardera sida, nu såg jag av en slump att insidan av luckan på skåpet till vänster sida så var de fuktigt, efter lite närmare titt så ser jag att hela stommen i överkant som är mot diskmaskinen är fuktig och fullt med kondens, även bakstycket mot vägg.

De blir fuktigt under tiden diskmaskinen är igång. Såhär ser de ut efter användning. Tittar man på uppsättningslisten så ser man att den e blöt.
vad gör jag nu ? Vad kan ha hänt med diskmaskinen för att de ska bli såhär?
 
  • Kondens och fuktskador på insidan av ett köksskåp orsakade av en intilliggande diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
M Mrel skrev:
Hejsan, har en diskmaskin från beko som är köpt i våras och sitter i ett ikea kök. Diskmaskinen sitter i mitten utav 2 stommar på vardera sida, nu såg jag av en slump att insidan av luckan på skåpet till vänster sida så var de fuktigt, efter lite närmare titt så ser jag att hela stommen i överkant som är mot diskmaskinen är fuktig och fullt med kondens, även bakstycket mot vägg.

De blir fuktigt under tiden diskmaskinen är igång. Såhär ser de ut efter användning. Tittar man på uppsättningslisten så ser man att den e blöt.
vad gör jag nu ? Vad kan ha hänt med diskmaskinen för att de ska bli såhär?
har du diskmaskinen under hällen? låter inte som om någon bättre idé

centrerar dörren i disken?
 
electroluxaren skrev:
har du diskmaskinen under hällen? låter inte som om någon bättre idé

centrerar dörren i disken?
Nej, diskmaskinen är inte under hällen utan står bredvid. Bilden visar bara hur de ser ut i de vänstra skåpet ( där hällen är ) när diskmaskinen är igång och de blir (ånga?kondens?)
 
A
M Mrel skrev:
Nej, diskmaskinen är inte under hällen utan står bredvid. Bilden visar bara hur de ser ut i de vänstra skåpet ( där hällen är ) när diskmaskinen är igång och de blir (ånga?kondens?)
Då är ju frågan om dörren håller tätt
 
Troligaste felet är helt klart dörren att den inte tätar mot packningarna. Lägg upp en bild på maskinens typskylt. Jag har vi då något tillfälle varit med om liknande fenomen som berott på andra saker. Med modellbeteckning kan man forska lite mer i maskinens konstruktion.
 
Maskinen är en beko eddn28535dx

jag körde maskinen precis och skåpet bredvid var torrt fram tills slutminutrarna av programmet när maskinen börjar torka disken. Då kommer kondensen i skåpet bredvid
 
A
M Mrel skrev:
Maskinen är en beko eddn28535dx

jag körde maskinen precis och skåpet bredvid var torrt fram tills slutminutrarna av programmet när maskinen börjar torka disken. Då kommer kondensen i skåpet bredvid
däe sitter en kondensor med torkfläkt på höger sida av maskinen du har troligen en läcka i detta systemet
 
Jag har samma maskin, också köpt i våras. Idag gick vattenlarmet från vår vattenavstängning. Precis som för dig var det alldeles fuktigt under diskmaskinen precis innan disken blev klar. Körde ’Auto’ programmet.

Löste du problemet?

electroluxaren skrev:
däe sitter en kondensor med torkfläkt på höger sida av maskinen du har troligen en läcka i detta systemet
Några tips på hur man fixar detta?
 
A
N niklasda skrev:
Jag har samma maskin, också köpt i våras. Idag gick vattenlarmet från vår vattenavstängning. Precis som för dig var det alldeles fuktigt under diskmaskinen precis innan disken blev klar. Körde ’Auto’ programmet.

Löste du problemet?



Några tips på hur man fixar detta?
byt maskin om du vill ha det permanent annars byt grejer
 
N niklasda skrev:
Jag har samma maskin, också köpt i våras. Idag gick vattenlarmet från vår vattenavstängning. Precis som för dig var det alldeles fuktigt under diskmaskinen precis innan disken blev klar. Körde ’Auto’ programmet.

Löste du problemet?



Några tips på hur man fixar detta?


Ringde in till Beko och de kom ut en snubbe som kom snabbt och tittade på diskmaskinen men han åkte direkt för han visste inte vad felet kunde vara, har inte hört något sen dess och detta var för ungefär 3 veckorsedan. Så jag jag får nog ringa igen för såhär kan de inte vara känner jag.
 
A
M Mrel skrev:
Ringde in till Beko och de kom ut en snubbe som kom snabbt och tittade på diskmaskinen men han åkte direkt för han visste inte vad felet kunde vara, har inte hört något sen dess och detta var för ungefär 3 veckorsedan. Så jag jag får nog ringa igen för såhär kan de inte vara känner jag.
Beko har ingen egen service organisation i Sverige kanske turkiet
 
electroluxaren skrev:
Beko har ingen egen service organisation i Sverige kanske turkiet
korrekt, slarvigt av mig, firman som kom skötte bekos serviceärenden.
 
Jag ringde beko idag och fick prata med den mest obrydda herren någonsin.
Han sket fullständigt i problemet och sa att maskinen är gjord så.
Kort och gott. "Finns inget att göra, den ska va så".
- "Ni kanske inte inte bör placera den instängd åt vänster, höger och bakåt. Då har luften ingenstans att ta vägen."
Men de är ju en inbyggnadsdiskmaskin?
- "jaa, jooo....Byt ut den då..."

Aldrig varit med om liknande.
Har precis pratat med Elgiganten nu som ska skicka över någon...

Men det börjar luta åt att lyssna på electroluxarens snäsiga kommentar "byt maskin om du vill ha det permanent". Verkar inte bättre.

Så här ser våra köksskåp ut efter körning. Vägg intill diskmaskin med kondens eller vattendroppar, tecken på dålig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
N niklasda skrev:
Jag ringde beko idag och fick prata med den mest obrydda herren någonsin.
Han sket fullständigt i problemet och sa att maskinen är gjord så.
Kort och gott. "Finns inget att göra, den ska va så".
- "Ni kanske inte inte bör placera den instängd åt vänster, höger och bakåt. Då har luften ingenstans att ta vägen."
Men de är ju en inbyggnadsdiskmaskin?
- "jaa, jooo....Byt ut den då..."

Aldrig varit med om liknande.
Har precis pratat med Elgiganten nu som ska skicka över någon...

Men det börjar luta åt att lyssna på electroluxarens snäsiga kommentar "byt maskin om du vill ha det permanent". Verkar inte bättre.

Så här ser våra köksskåp ut efter körning.[bild]
Jag är ju inte mycket för gråtmilda kommentarer...
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Från en Malaysisk affär. De har koll på (bristen på) kvalitet på kinesiska prylar.

/Höghus

Skylt hos MR.DIY med text om 7 dagars garanti på kinesisktillverkad maskinvara, ej återbetalbara men utbytbara med kvitto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zica och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.