Vi byggde vårt hus för snart 9 år sedan och det är byggt på en platta på mark.
Grundläggarna putsade då kantelementen och det blev väl hyfsat - då. Nu ser det för eländigt ut, sprucket, delar som har lossnat helt (med benägen hjälp av de små änglarna hemma ;) ).

Något måste alltså göras och ta bort putsen är snart gjort. Frågan är vad skall man ha istället? Det är 20-25 cm som är synliga av sockeln. Finns det någon form av tunn stenbeklädnad? Skall man måla, hur döljer man skarvarna isf? ...

Tacksam för alla tips ! :)
 
Det förstår jag inte vad anledningen till att kantelementen blev putsade, var dom kanske inte i linje med varann? Jag målar alltid kantelementen, som ett skydd mot väta och smuts, men även för att huset skall se helfärdigt ut. Vill Du putsa till skarverna, funkar det bra med finputs i 1mm fraktion.
 
Anledningen var att det skulle se snyggt ut ...

Vilken typ av färg använder du ?
 
Japp klockrent ... för betong och puts. Men nu tar jag bort putsen och kvar blir ytan på kantelementen, därav frågan ...
 
Heter inte det steni terra eller något sådant. Sett reklam på tv.
 
Stargazer skrev:
Anledningen var att det skulle se snyggt ut ...

Vilken typ av färg använder du ?
Ja sockelfärg, den är dryg och sitter kanon.
Det var märkligt att kantbalken blev putsad för att bli snyggare, den är så slät och fin det går att få, från början. Tänk på att kantelementets utsida är 10mm tjock, förvisso fiberarmerad, men klarar inte slag med slägga. Tycker du skarvarna stör, kan du spackla dessa med Plastic Padding (den blå)
Använd sockelfärg från någon av de stora tillverkarna, Beckers, Nordsjö m fl
 
Redigerat:
Kanon - tack :)

Putsningen var nog en övergärning för att det skulle se ännu snyggare ut, tanken var nog god, men putsen har aldrig fäst ordentligt. Putsen sitter så löst nu att de små barnfingrarna lätt får loss putsen, behöver ingen slägga m a o ...
 
Vi funderar också på att måla vår gjutna platta på sidorna. Vårt stenhus är byggt med tunga betongelement som står på plattan, vilket lämnar en springa som byggarna "undergjutit". Dessvärre har det blivit en massa färgskillnader som inte ser så trevliga ut pga att undergjutningen skett vid olika tillfällen och antagligen med olika mängd ingredienser. Vi har föreslagit byggaren att måla grunden, men det avråds av såväl målarfirman som leverantören av huset. Anledningen är att målningen inte anses hålla särskilt länge utan flagnar av och kräver därmed en del underhåll. Frågan är hur betungande detta är och om det stämmer? Kanske är färgen så pass bra nu för tiden att oron är obefogad?
 
Diffusionsöppen silikatfärg ska hålla även för kallmurar med mycket fukt, men den räknas som "farlig" att måla med.
 
Tack, jag blev rekommenderad en sån silikatfärg på lokala Flüggerbutiken idag. Enda nackdelen uppgavs vara att den är matt och kan bli smutsig efter ett tag.
 
Om någon rekommenderar silikatfärg, till sockeln, kan man undra varför de har sockelfärgen i sitt sortiment? Sockelfärgen sitter där under lång tid =30 år, och är lätt att måla med på grunden. En strykning räcker. Naturligtvis går det även att måla med silikat, men är omständigare = fler strykningar ( binder)
Under de 50 åren, jag varit verksam inom färgbranchen, har jag inte sett att sockelfärgen släpper eller krakelerar på något cementbaserat underlag. Ta gärna fram någon bild och visa det motsatta.
 
Flügger verkar inte ha någon s k sockelfärg i sitt sortiment. Kanske därför jag blev rekommenderad silikatfärg som ska föregås av en primer?

Tack för tipset om sockelfärg. Det får nog bli en omgång sådan. Får kanske vänta till våren med tanke på den fuktiga väderleken f n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.