Hej,

Postade tidigare ett inlägg om att bygga ett hus i lösvirke för ca 1 miljon kr. Detta visade sig vara i stort sett omöjligt.

Jag och min sambo bor idag i märsta/arlanda i en bostadsrättslägenhet. Det är ca 70 kvm fördelat på två sovrum, ett vardagsrum och ett kök. Det ena sovrummet är inte större än 3,5 x 2 meter. Det är ont om förvaringsutrymme varav det lilla rummet fungerar som klädkammare.

I maj fick vi tvillingar, två killar, vilket inebär att lägenheten kommer att bli alldeles för liten. Vi är därför i behov av ett hus inom två år. Det är här problemet dyker upp. Alla våra kompisar bor i märsta och min sambo arbetar i Sigtuna. Ett hus i detta område kostar minst två miljoner och då är det i behov av renvering. Att bygga ett nytt lär hamna på 2,5-3 miljoner med en hyfsad tomt.

Men ett lån på nästan 3 millar käns inte så himla roligt med tanke på kommande ränteläge. Endast 5% ränta innebär en kostnad på 13000 per månad + el och vatten. En hel lön går i stort sett åt. Utöver detta har vi en bil som jag bl.a. behöver i jobbet, kostnad 3000 kr per månad + diesel.

Hur har ni andra i samma situation resonerat/gjort? Har ni några tipps och idéer?
 
Köp hus där Ni har råd ;) lite trist råd kanske men nån annan lösning ser jag inte på ert problem. Räkna slantarna och bestäm hur mycket ett hus får kosta i inköp, sen är det bara att börja leta på hemnet så ser ni vad Ni får för pengarna och vart nånstans Ni får flytta. Men är 1 mille vad Ni tänker Er att lägga tror jag Ni kommer att få flytta rätt långt bort va? :D Ni bor ju inte i nån billig del av landet direkt en rejäl bit utanför 50-skyltarna är lösningen i så fall.
 
Nej, 2,2 är vårt max... Annars hade det blivit väldigt svårt. Det blir nog att flytta em bit bort. Får se vad dom händer under hösten.

Och så kom jag precis på att jag inte har rättat dagens lotto ;$0
 
Lotto kan ju va lösningen :D Ni har ett bra läge i och med att Ni har 2 år på Er att leta, om Ni har tålamod borde det dyka upp ett bra läge på den tiden. Vi bodde 3 år i lägenhet under tiden mellan 2 hus och letade efter rätt hus i det område vi ville bo i. Köpte till slut ett riktigt slitet renoveringsobjekt med friskrivningsklausul som nu 7 år senare börjar bli klart (nåja, "klart" men det är "bara" ett badrum inkl fönster kvar att renovera sen finns förstås en del annat också :p) Så att vänta på rätt läge är ett gott råd, ett annat som Ni nog fattar själva är att renoveringsobjekt och 2-åriga tvillingar inte är nån lyckad kombination :D;) 2,2 e ju klar mer realistiskt, då löser det sej säkert. Det är ju inte helt omöjligt att några kompisar flyttar efter när Ni visar ert idylliska hem på landet heller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.