Hej, Håller på att ta in offerter på min loge, takyta ca 300 kvm. Trängt igenom fukt på ca 30 kvm där undertaket, råsponten behöver bytas. Har nu spån som ligger ovanpå råsponten, sedan läkt och tegel. Ska byta ut det fuktiga, rutna på taket, samt läkten och nytt tegel (sparar det gamla enkupiga!). Hantverkarna säger olika, takpapp eller ej och ta bort samtliga spån på hela taket eller inte. En del firmor trycket på behovet av papp eller duk för att hindra fuktgenomträngning, andra säger att luftspalten mellan teglet och råsponten är tillräcklig för att transportera bort eventuell fukt som kommer in under pannorna. Råd och tips mottages gärna, hur göra och resonera?
 
Jag skulle säga att om du har tegelpannor så måste man absolut ha papp under. Tegelpannor är inte lika täta som betongpannor. Man ska helst ha en extra bra papp/duk när man har tegel då det kommer in lite vatten här o där. Men nu är ju detta en loge så vanlig underlagspapp/duk funkar fint.
 
Hur länge är det sen taket renoverades förra gången? Håller det längre om du lägger papp?
 
Taket lades om i slutet på 50-talet om jag har fått hela bilden. Alltså över 60 år. Om det håller längre med papp, det är ju det som är frågan!
 
Jag är tveksam till om papp gör någon nytta efter 60 år. (Men vet ej...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.