Är lite i valet och kvalet om jag ska ha luftspalt eller inte. Håller på med en utbyggnad av bagarstuga och anpassar mig till befintlig fasad, samt takutsprång. Jag har lite ont om takutsprång. I den befintliga gamla timringen, som var icke isolerad, satt falurödmålad panel direkt mot timringen. Allt är 120 år gammalt och torrt som fnöske (de södervända brädorna hade solen dock torkat sönder). I den nya delen är väggkonstruktionen av nyare karaktär, stående reglar + liggande reglar + vindväv + eventuell spikläkt + panelbrädor + lockläkt. Panelen kommer även här att målas med den mycket genomsläppliga faluröd. Ska jag ha luftspalt (spikläkt) eller inte? Jag behöver dem inte för att ha något att spika i, utan endast i sådana fall för luftspalten skull.

Vad tror ni, är rädslan för fukt sprungen ur massa hermetiskt instängande plastfärger, eller är det viktigt oavsett fasadfärg?
 
Ingen?

Motsvarande spikläkt är alltid standard om man tittat på guider på nätet, t.ex. träguiden. Men jag föreställer mig att moderna system också är uppbyggda på moderna (täta) färger, varför bakomliggande ventilation är A och O.

Det lutar hur som helst åt en liten, 22x45 mm, spikläkt. Om jag kan leva med den map utrymmet.
 
Inget svar på din fråga men jag har mindre spikläkt än så, ca 10 mm tjock. Då bygger den minimalt, skall vara okej enligt de äldre i gardet. Får väl se om ett par år...
 
B
ta du luft spalt
 
Mikael_L
Har du dåligt takutsprång får du tyvärr större fuktbelastning på panelen då den får betydligt mer slagregn på sig. Dubbelsidig uttorkning är givetvis en fördel ifall du ligger på gränsen.
Slamfärgen är ju ,som du verkar ha koll, på nästan helt diffusionsöppen, så den torkar ju lika snabbt som en trären bräda, men den blir också lika snabbt fuktig av slagregn.

Har du ev reglar liggande bakom vindpapp/vindväv eller spikar mot timmerstomme kan du väl sätta en 10-12 mm spikläkt (ev klyva upp själv) bara för att hjälpa upp situationen något. Men har du stående reglar bakom fungerar det givetvis inte, då 12mm inte är något att spika i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.