Halloj!
Jag vill egentligen inte byta detta fönster i allrummet på övervåningen… men det drar det så mycket från det att när man står på undervåningen så känner man att det blåser från övervåningen

Jag funderar, finns det någon typ av lösning där man slipper byta fönstret - men ändå kan få det tätare under vinterhalvåret?

Och om man ska byta det, vilket sorts form på fönster skall man satsa på? Detta fönster är lite knepigt tycker jag, resten av huset har enkla femtiotalsfönster.

Värt att notera är att vi ska byta tak på huset på ett par månader, så då skulle man ju kanske kunna passa på att nyttja byggarställningen och byta fönster i samma veva.

Allt annat med husrenoveringen tycker jag är jättekul, men av någon anledning känner jag ingen inspiration eller lust att fixa just detta. Övervåningen är kall och dragig tack vare detta fönster, mina tonårsbarn som tycker det är som att gå upp på en fjälltopp varje gång de passerar fönstret som är på en takkupa just över trappen

Någon som har råd eller entusiasm att dela med sig av i detta projekt? Mottages supertacksamt av morsa utan fönstermotivation Trebent fönster med utsikt över snöig landskap och hus, indikerar dragighet och kall övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med tegelfasad och två olika fönstertyper, ett större fönster på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om fönstret är från 50-talet tycker jag inte att ni ska byta det utan satsa på en renovering. Först behöver du ta reda på var det drar ifrån. Det kan ju vara (1) mellan karm och stomme pga. isolering, (2) mellan karm och båge pga. dålig tätningslist eller (3) kallras från glaset. Det kan också vara alla tre.

För att få bättre isolerat får man ta bort foder och peta dit isolering av något slag. Tätningslister är det enklaste att åtgärda, skrapa bort de gamla och limma dit nya. Glaset kan åtgärdas genom att byta innerrutorna mot energiglas eller isolerglas.

Fönsterrenovering kan göras från insidan så det är inte ett måste att göra det när ställningen är rest.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Sätt upp en tjock isolerande gardin som du drar för dom kallaste dagarna. Nya tätningslister brukar göra stor skillnad om dom gamla är torra och spruckna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.