Nu är jag absolut ingen expert på lås. Men det låshuset är om jag förstår rätt inte av bästa klass. Det har en vanlig låskolv. Moderna lås har en kolv med "hake" som häktar fast i slutblecket. Det gör att man inte kan bryta isär dör och dörrkarm.

Med det låshuset du har där, så kanske ett ytterligare brytskydd kan vara motiverat. Annars är det nog oftast så att tjuven väljer en annan väg än att bryta upp en entredörr. De är oftast stabilare än ex. ett fönster eller en altandörr. Du har nästan alltid någon punkt som är svagare än entredörren.

Ett modernt lås brukar dessutom ha stöd för "bortalåsning". Man fäller upp en lite flärp när man låser utifrån och ingen är hemma. Det gör att man inte kan öppna dörren innifrån med vredet. Med din dörr så kommer en tjuv att slå ut rutan i dörren, sticka in handen och öppna dörren "innifrån". Betydligt enklare än att bryta upp den.
 
Det låshuset stämmer inte ihop med behörssatsen.
Det ska vara låshus 2002, 2500, 2000 eller DL9192 till den behörssatsen oftast är det bättre att köpa en komplett låssats om du har fel låshus.
Du klarar dig bra med lås som uppfyller kl3, det man ofta bör komplettera med är ett bakkantsbeslag.
Om du känner att du behöver ett brytskydd så kan du komplettera med en c-profil.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Tack för er input!

Ja jag var lite snabb där. Dörren är redan på plats och jag tror det är S3 eller liknande som behör.
 
S3 är smalprofilbehör så det är jag tveksam till.
 
Jag har haft ytterdörr med tveksamt lås, men tjuven gick ändå in via ett fönster på baksidan. Jag tror att man får bedöma om ytterdörren verkligen är den svagaste punkten, och har man träkarm spelar nog kanske inte låset så himla stor roll egentligen... Eller trävägg för den delen. I vårt fall bröt de sönder fönsterkarmen. Ofta är ju ytterdörren placerad så att tjuven inte kan jobba ifred.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
M
Som någon skrev går tjuvar in genom fönster/altan/ balkong och UT genom dörr.
Att överinvestera i ytterdörr mot "gatan" är således ingen kostnadseffektiv skyddsfunktion mot inbrott.

Satsa de extra kronorna på lite bättre säkerhet på altanen och de fönster som inte syns från gatan.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.