A
Har aldrig byggt trossbotten och hittar inget riktigt bra svar på nätet som passar mina förutsättningar.

Uterum - detaljer nedan - som ska ha isolerat golv. Tänkte först cellplast men med tanke på att det inte är så bra ur brandsynpunkt och övrigt i rummet blir av rätt bra standard har jag nu fastnat för stenull.

Men känns sådär att ha stenull direkt under trallen utan någonting emellan. Och vindpapp ska man ju ha före isoleringen.

Funkar det med 2 lager vindpapp? Alltså lägga en svart vindpapp direkt under trallen också? Vet inte hur hälsosamt det är att ha stenull utan någon barriär emellan - om det inte är bra att andas in till exempel.


Förutsättningar:
Uterum med ”riktiga väggar” isolerade med 95 mm stenull och 2-glas PVC fönster. Skjutparti hög tröskel 2-glas PVC. 55 mm kanalplast. Direkt anslutning till hus. Kommer användas nästan året runt och ha luftvärmepump. Höjd över mark ca 50-70 cm och åldersbeständig plast på marken.

Tänkte vanlig trall då det är lätt att lägga och ändå ska ha matta över (tror jag - men det kan ju ändras). Golvspånskivor känns sådär då det ändå finns pool utanför och barn springer in med blöta fötter. Dessutom kommer det inte vara uppvärmt de kallaste månaderna och är spån och fukt går ju inte så bra ihop. Diagram som visar konstruktionen av ett isolerat uterumsgolv med tryckt trall, vindpapp, stenull, trossbotten och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trossbotten Fibercementskiva till salu på Byggmax, 8 mm tjock, 550x1200 mm, oorganisk och fuktbeständig. Produktbeskrivning och pris på 135 kr visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rulle av vindskyddsmaterial från Bygghemma.se, märkt som Vindskydd Pro 2,75x25m med pris 999 kr och leveransinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rulle med vindpapp AC 350 från Byggmax, diffusitionsöppen och vindskyddande, för välisolerade ytterväggar, 30x1,25 m. Pris 499 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning och lösa skivor av stenull, Paroc Solid, för värme- och ljudisolering finns tillgängliga på Byggmax. 95 mm tjock, Lambda 37, 5,29 m2/pkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle föreslå att du tänker om vad gäller golvmtrl, välj ett vanligt spontat furugolv istället så slipper du både springorna och tryckt virke innomhus.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
A
Det låter trevligt med furugolv - men kanske inte så praktiskt. Det är ju trots allt ett uterum och som sådant så kommer det ibland vara skjutdörrar och fönster öppna för vädring när man inte är hemma. Kommer det då en regnskur och det regnar in lite är det ingen superkatastrof för isoleringen som snabbt torkar upp. Värre då med furugolv som sväller tänker jag.

Tack för tipset dock. Men åter till huvudfrågan :) Trätrall i ett uterum med matbord, stolar och grill. Öppna skjutdörrar och fönster visar grönskande trädgård. Artikel från hornbach.se om trall för uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välj då den värmebehandlade trallen, tryckimpregnerat virke vill man ju inte ha innomhus i ett rum som ska användas nästan hela året.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A
Javisst, kan man ju göra om man vill lägga 10 ggr så mycket på trallen. Men myten om gift i tryckt virke 2024 som är skadligt i ett uterum tror jag vi kan avskriva. Det är naturligtvis inte bra för miljön med kopparsalter, men det är en annan diskussion.

Så åter till huvudfrågan i detta forum om isolering :)

Artikel om tryckimpregnerat virke på testfakta.se med citat från Mikael Westin, generalsekreterare i Nordiska Träskyddsrådet, om kopparinnehåll och alternativa hållbara träslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en artikel från traskydd.com som diskuterar säkerheten kring tryckimpregnerat trä, med en man som tänker i högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du verkar ha bestämt dig, kör på den lösning som gör dig lycklig.

Får man fråga vad de tillsågade trälisterna ovan trossbotten skivan ska tillföra?
 
A
Nu handlade ju inte denna tråd om trallen. Utan om det är lämpligt att lägga vindpapp som skydd under trall mot isolering osv (se originalpost).

Men visst, det är alltid trevligt med input på sådant man kanske inte tänkt på. Skulle gärna lägga furu eller värmebehandlad trall om inte för ovan angivna skäl. Har övervägt dessa och läst på.

När det gäller listen kommer ritningen från tillverkare av asfaboard - alltså en annan typ av trossbottenskiva. Antar att tanken är att enkelt fixera skivorna med denna list samtidigt som det blir tätt.

Produktblad från Ljungberg Fritzoe som beskriver trossbottenboard, oljehärdad, med specifikationer och monteringsanvisningar för användning i krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Jag hade nog skippat pappen. Får du springor kan du tejpa dessa med grön ångspärrstejp. Vill du ha ett alternativ till betong skivan som trossbottenskiva kan du nog använda formplywood. Jag hade också skippat träbiten ovan trossbottenskivan.
Jag skulle nog däremot ha lagt något mellan golv och isolering. Kanske en papp eller en fiberduk om du vill ha något svart. Fukten kommer ju nästan alltid vandra inifrån och ut eftersom det är ett golv men blöta fötters droppande behöver dunsta ut i rummet. En ångbroms kanske?
 
A
Känns säkrast med icke organiska material därav tänkte jag fibercement. Bygger också bara 8 mm. Men klossen ovanpå kanske man faktiskt kan skippa.

Har tänkt ett varv till och är inne på Bison vindduk ovanpå golvbjälkarna. Den stoppar ju vatten från sidan med text på. Bra med tanke på att skydda isoleringen. Men andas ju ändå så om det blir fuktigt i isoleringsskiktet slipper ju fukten ut.

Sen på med vanlig trall och ovanpå det balkongmatta. Skönare att gå på och den vita vindduken syns inte.

Kanske smackar dit vindduk under trossbotten också men då med texten på duken mot marken. Är relativt billig produkt och går snabbt.

Ser inga risker direkt med den konstruktioner. Eller gör någon annan det?
 
Vindpapp behövs ej under trossbottenskiva.
 
Hur stor spännvidd får du på det tänkta bjälklaget? 45*95mm är klent och du riskerar svikt i golvet.
 
A
ja det sviktar rejält - så man blir sjösjuk. Skulle aldrig byggt så själv. Men två nya rejäla bärlinor och ett gäng plintar kommer nog lösa det.
 
A
F fribygg skrev:
Vindpapp behövs ej under trossbottenskiva.
Nej jag vet. Men hängslen och livrem … Skadar knappast heller tänker jag.
 
A Andreas-012 skrev:
Nej jag vet. Men hängslen och livrem … Skadar knappast heller tänker jag.
Varför inte följa isolerings tillverkarens anvisning hur ett bjälklag ska isoleras?
 
A
Du får gärna upplysa mig om isoleringstillverkarens rekommendation i detta specifika fall med trall överst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.